Konflikt wydaje nam się bardzo negatywnym zjawiskiem, który w dodatku pojawia się w najmniej oczekiwanym momencie, niszczy zespół i skutkuje pogorszeniem atmosfery w pracy. W rzeczywistości to, w jaki sposób oddziałuje konflikt, zależy przede wszystkim od sposobu jego rozwiązania oraz tego, czy lider zaangażował się w próby załagodzenia sytuacji.
Konflikt - funkcje i znaczenie
Większość osób myśli, że konflikt posiada jedynie negatywne skutki. Jednak to właśnie konflikt - czyli sytuacja sporna, w której dwie strony mają odmienne zdanie i argumenty - jest momentem, w którym każdy zespół może najbardziej się rozwijać.
Po pierwsze konflikt jest oznaką tego, że członkowie zespołu nie boją się wyrazić swojego zdania i postawić na swoim - to szczególnie ważna cecha, która umożliwia skuteczną i efektywną pracę oraz wykonywanie nawet najbardziej nierealnych zmian w organizacji. Z drugiej zaś konflikt jest momentem, w którym możemy my - menedżerowie - spojrzeć na dany problem z kilku perspektyw.
Jak rozwiązać konflikt w zespole?
Rozwiązywanie konfliktów w zespole wymaga wiedzy, doświadczenia oraz umiejętności społecznych. Lider powinien wcielać się w rolę mediatora, który nie przyznaje racji żadnej ze stron, a jedynie proponuje rozwiązania i sposoby, które mogą udowodnić rację jednej osoby. Dlaczego tak ważny jest brak zaangażowania w sprawę? Gdy lider postawi się za którąś ze stron (o ile oczywiście konflikt nie dotyczy sytuacji, w której jedna osoba zawiniła) może sprawić, że przyszłe konflikty będą pozostawały w ukryciu, przez co trudniej je będzie zauważyć i rozwiązać.
Istnieje wiele gotowych opracowań i narzędzi, które umożliwiają sprawne i skuteczne rozwiązywanie konfliktów. Każdy lider z pewnością powinien sobie zdawać sprawę z dostępności tego typu rozwiązań, dzięki czemu może działać sprawniej i szybciej oraz stale zapewniać bezpieczną i przyjemną atmosferę, w której jedyne występujące konflikty są natury zawodowej i prowadzą do nowych pomysłów, dzięki którym całe przedsiębiorstwo będzie szybciej się rozwijać.