Komunikacja niewerbalna w obsłudze klienta. Dystans

Dla budowania dobrych relacji ważne jest też zachowanie właściwego dystansu między osobą obsługującą a klientem. Wyróżniamy cztery rodzaje dystansu:

Gamma - Komunikacja niewerbalna w obsłudze klienta. Dystans
    1. Dystans intymny (strefa intymna) - do 45 cm; nie zaleca się naruszania tej strefy dystansu, ponieważ jest ona zarezerwowana do kontaktów z bliskimi i osobami, z którymi jesteśmy bardzo związani. W innych sytuacjach przekraczanie strefy intymnej budzi dyskomfort u klienta; dodatkowo kontakt wzrokowy jest wtedy szczególnie trudny, a poza tym może być odebrany jako natrętny. Osoby, które nie respektują intymnej strefy rozmówcy mogą powodować u niego rozdrażnienie, niechęć do kontynuowania kontaktu. Łatwo poznać kiedy przekraczamy strefę intymną drugiej osoby – naturalnym odruchem jest u niej odruch cofania się.

    2. Dystans osobisty (strefa osobista) - 0,45 do 1,50 m; jest to najwłaściwsza strefa do prowadzenia rozmowy z klientem. Trudna byłaby do wyobrażenia skuteczna rozmowa przy odległości między klientem a osobą go obsługującą czterech - pięciu metrów. Optymalną odległością do prowadzenia rozmowy jest dystans około 1 metra, czyli taka jaką utrzymujemy podczas powitania.

    3. Dystans towarzysko-biznesowa (strefa postrzegania) - 1,50 do 3,00 m; ten dystans jest zalecany przy bardzo oficjalnych okazjach: prezentacjach produktów, spotkaniach w dużym gronie. W trakcie normalnej rozmowy biznesowej nie jest to strefa dominująca – na ogół utrzymujemy nieco mniejszy dystans – przechodząc do kontaktu w strefie osobistej.

    4. Dystans wystąpienia (strefa przemawiania) - od 3,00 m; ten dystans utrzymujemy przy różnego rodzaju wystąpieniach, referatach, przemowach, wykładach dla dużego audytorium. W tej strefie na ogół trudno jest odczytywać naszą mimikę, odbiorcy naszego przekazu skupiają się dlatego bardziej na gestach oraz treści wypowiedzi. Jednocześnie strefa przemawiania zmniejsza możliwość nawiązania bliskich relacji z osobą, z którą rozmawiamy, sprzyja zachowaniu dużego dystansu i braku zaangażowania.

    Współpracuje z nami ponad 100 trenerów. W ciągu jednego roku przeszkoliliśmy ponad 6 tys. klientów indywidualnych i ponad tysiąc klientów instytucjonalnych. Oferujemy szkolenia otwarte i zamknięte. Szkolenia HR i szkolenia dla administracji publicznej.

    ZOBACZ OSTATNIE ARTYKUŁY

    z tej strefy wiedzy

    Project management (czyli zarządzanie projektami) to szereg czynności mających na celu zrealizowanie wszystkich związanych z danym projektem założeń. Zajmują się nim osoby wchodzące w skład specjalnych zespołów projektowych, a ich praca stanowi podstawę działalności wielu przedsiębiorstw.
    AGILE to coraz popularniejsze w każdej większej (i mniejszej) firmie pojęcie związane z realizacją projektów biznesowych. Z pewnością każda osoba zatrudniona w takim miejscu choć raz się z nim spotkała.
    Nawet zespół złożony z doskonale wykształconych i kompetentnych pracowników nie będzie w stanie sprawnie realizować swoich zadań, jeśli zabraknie w nim odpowiedniego kierownictwa. Zawsze niezbędna jest osoba nadzorująca wszystkie czynności wykonywane przez pracowników.
    Aby proces produkcyjny w zakładzie przemysłowym mógł przebiegać sprawnie, potrzebna jest przynajmniej jedna kompetentna osoba kontrolująca prawidłowe wykonywanie wszystkich prac. Zadanie to spoczywa na barkach mistrza zakładu produkcyjnego.
    Profesjonalny zakład przemysłowy przypomina żywy organizm. Cały proces produkcji składa się z wielu etapów, które z kolei powiązane są z konkretnymi częściami zakładu oraz maszynami. Jeśli na którymkolwiek z tym etapów pojawią się opóźnienia lub błędy, zawsze ucierpi na tym cały proces.

    strefy wiedzy

    WikiGamma
    WikiGamma

    Autorskie raporty, wartościowy know-how, pigułki wiedzy.

    Gamma Q&A
    Gamma Q&A

    Odpowiedzi na często pojawiające się pytania z obszaru HR.

    Artykuły eksperckie
    Artykuły eksperckie

    Artykuły związane ze szkoleniami eksperckimi.

    Video
    Video

    WikiGamma w formacie video.

    Recenzje książek
    Recenzje, Stanowiska pracy

    Recenzje książek, lista najpopularniejszych zawodów.

    Artykuły
    Artykuły, Artykuły cd., Prawo

    Standardowe informacje z obszaru szkoleń.

    Daj nam poznać TWOJE POTRZEBY

    Telefon
    Zadzwoń do nas:

    tel.:505 273 550,

    Miejsce

    ul. Farysa 64
    01-971 Warszawa

    Mapa
    Znajdź nas na mapie

    Zobacz mapę

    lub użyj formularza