Jakie są zasady dobrej komunikacji?
Dobra komunikacja to przede wszystkim taka, która pozwala unikać niedopowiedzeń i nieprzewidzianych sytuacji. Aby nie popełniać błędów podczas komunikacji warto jest poznać kilka zasad, które za to odpowiadają.
Do najważniejszych zasad zalicza się między innymi to, aby nauczyć się słuchać swojego rozmówcy.
Specjaliści mówią o tak zwanym aktywnym słuchaniu czyli aby koncentrować się na tylko wypowiadanych przez inne osoby słowach, ale także zwracać uwagę na jego gesty i zachowanie, które często wyrażają znacznie więcej. To w wielu sytuacjach pozwala znacznie lepiej zrozumieć to co inna osoba chce przekazać.
Wśród ważnych w komunikacji zasad wyróżnia się także cierpliwość. Przerywanie rozmówcy co chwila, nie dając mu skończyć zaczętego wątku jest nie tylko oznaką jej braku, ale również postrzegane jest jako problem komunikacji interpersonalnej.
Ponadto należy wcześniej odpowiednio sprecyzować sobie cel rozmowy i unikać tematów, które nie są z nim związane. Do zasad skutecznej komunikacji zalicza się także odpowiednie konstruowanie poleceń, mowa tutaj przede wszystkim o tym, aby były one krótkie i jasne, nie pozostawiając drugiej stronie zbyt wiele miejsca na domysły.
Odpowiednia komunikacja ma bardzo istotną rolę w każdej firmie, dlatego też nie dziwi rosnące z każdym rokiem zainteresowanie szkoleniami, które zajmują się tym właśnie tematem. Szkolenie komunikacja wewnętrzna to jedne z tych, które cieszą się zainteresowaniem nie tylko samych pracowników, ale także firm.
Coraz więcej pracodawców uważa, że trening komunikacji interpersonalnej jest przydatny dla całej kadry pracowniczej i zleca przeprowadzenie dla nich odpowiednich szkoleń. Szczególne znaczenie ma szkolenie z komunikacji w zespole, zwłaszcza te przeznaczone dla osób, które nimi kierują.
Na ich barkach spoczywa bowiem największa odpowiedzialność za właściwą komunikację, poza tym że sami muszą jasno precyzować polecenia to jeszcze powinni dbać o to, aby jak najszybciej rozwiązywać powstałe w zespole konflikty. Niezwykle często są one przyczyną braku właściwej komunikacji, ponieważ osoby skonfliktowane ze sobą po prostu nie chcą rozmawiać.