Jakie są sposoby na badanie efektywności szkoleń?
Badanie potrzeb szkoleniowych jest nieodłącznym elementem systematycznego modelu szkolenia, czyli takiego który z założenia zapewnia efekt sprzężenia zwrotnego między analizą poszczególnych potrzeb szkoleniowych, planem szkolenia, programem szkolenia, jego realizacją a także oceną efektów i uzyskanych wyników. Co to jest ewaluacja szkolenia?
Badanie potrzeb szkoleniowych odbywa się na trzech poziomach, wśród których można wymienić:
- stanowiska pracy – w tym przypadku badanie efektywności szkoleń skupia się przede wszystkim na dogłębnym badaniu identyfikacji wiedzy, umiejętności i zachowań i ma określić jakie umiejętności powinien nabyć uczestnik szkolenia, aby wykonywał swą pracę jeszcze bardziej efektywnie.
- indywidualnym - warunkiem dokonania takiej analizy osobowej jest skupienie się na pojedynczym pracowniku, bowiem zczegółowo określone wymagania kompetencyjne pozwalają na cenę poziomu kompetencji pracownika.
- organizacji jako całości - otóż dokonując indywidualną analizę indywidualną i analizę na poziomie stanowiska pracy, firma zawsze uzyskuje informację zwrotną nie tylko na emat poziomu kompetencji poszczególnych pracowników, lecz także ogólnego poziomu kompetencji w danej organizacji. Działania takie pozwalają na badanie potrzeb szkoleniowych na poziomie całej organizacji, opartej na analizie luki szkoleniowej. Ponadto powiązanie modelu kompetencji ze strategią firmy pozwala na odzwierciedlenie tego poziomu w poszczególnych planach szkoleniowych.
Badanie potrzeb szkoleniowych ma na celu:
- podjęcie decyzji, kiedy oraz jakie szkolenie należy przeprowadzić
- poznanie oraz dostosowanie szkoleń do oczekiwań organizacji
- zapoznanie się z motywacją, postaw, umiejętności oraz zachowań uczestników
- skuteczne wykorzystane czasu szkolenia
- łatwiejsze skonkretyzowanie poszczególnyc celów oraz oczekiwań zgłaszanych przez zleceniodawcę
- zmotywowanie przyszłych uczestników szkolenia do aktywnego udziału w szkoleniu
- stworzenie solidnych podstaw do badania efektywności i skuteczności szkolenia
Co to jest ewaluacja szkolenia
Ewaluacja szkolenia jest procesem mierzenia zmian, jakie zaszły od początku procesu szkolenia aż do jego skutecznego zastosowania w danym miejscu pracy.
Ewaluacja szkolenia dotyczy znacznie szerszego wpływu szkolenia na uczestników i organizację niż walidacja, która koncentruje się tylko na efektywności samych zajęć.
Ewaluacja szkolenia mówi o tym, że szkolenie powinno być przyjemne oraz pragmatyczne. Powinno ono dawać dużo narzędzi oraz inspiracji do zastosowania zdobytej wiedzy w praktyce.
Ankieta ewaluacyjna szkolenia
Ankieta ewaluacyjna szkolenia jest istotnym elementem edukacji zawodowej pracownika, bowiem pozwala ona na kontrolę jakości szkolenia.
Regularnie przeprowadza ankieta ewaluacyjna szkolenia pozwala usprawniać proces szkolenia oraz eliminować ewentualne problemy.
Zazwyczaj ankieta ewaluacyjna szkoleniajest bardzo łatwa w wypełnieniu, dlatego też wszyscy uczestnicy chętnie ją wypełnią.
Świetną metodą uzyskania informacji na temat przebiegu i efektów szkolenia są ankiety online. Otrzymując taką informację dotyczącą przeprowadzonego szkolenia można dowiedzieć się co należy poprawić w przyszłości. Weryfikując tę istotną wiedzę firma szkoleniowa może sprawdzić skuteczność przekazywania wiedzy, a w razie potrzeby usprawnić ten proces w przyszłości.
Ewaluacja szkolenie dla poszczególnych grup pracowniczych
Celem ewaluacja szkolenie jest nabycie przez poszczególnych uczestników wiedzy oraz umiejętności niezbędnych do monitorowania efektywności działań rozwojowych w firmie.
Ewaluacja szkolenie skierowane jest przede wszystkim do:
- pracowników działów szkoleń
- pracowników działów personalnych
- osób odpowiedzialnych za koordynację oraz ocenę szkoleń w danej organizacji
- pracowników, którzy w codziennej pracy badają lub zamierzają badać efekty prowadzonych w firmach działań rozwojowych
Ewaluacja szkolenie jest znakomitą okazją do wymiany doświadczeń pomiędzy przedstawicielami wielu wiodących polskich oraz międzynarodowych organizacji.
Po ukończeniu takiego szkolenia poszczególni uczestnicy potrafią procesowo pracować z organizacjami oraz znają dogłębnie metodykę mierzenia efektywności działań rozwojowych. Ponadto potrafią monitorować zmiany zachodzące wewnątrz organizacji czy też na bazie uzyskiwanych wyników projektować kolejne działania rozwojowe.
Ewaluacja szkolenie jest prowadzone metodą warsztatową z dużym zaangażowaniem uczestników szkolenia oraz wykorzystaniem case study.
Czy badanie efektywności szkoleń jest potrzebne?
Co prawda badanie efektywności szkoleń nie jest prostą sprawą, niemniej korzyści z niej wynikające w pełni rekompensują wszystkie niedogodności. Patrząc z punktu widzenia uczestników, najwyższa wartością ewaluacji szkoleń jest jej cel nadrzędny, w postaci usprawniania narzędzi rozwojowych oraz podnoszenia skuteczności procesów szkoleniowych w organizacjach.