Jakie istnieją modele komunikacji interpersonalnej?
Komunikacja interpersonalna zalicza się do najczęstszych form komunikacji. Z tego powodu na przestrzeni wielu lat opracowano różne modele tej formy komunikacji aby dzięki temu znacznie skuteczniej znaleźć odpowiednie sposoby komunikowania się.
Przede wszystkim podział rodzajów komunikacji interpersonalnej wynika z faktu, na jakim poziomie się ona odbywa. O ile w życiu rodzinnym nie zawsze ma to tak duże znaczenie, o tyle w pracy zwłaszcza w firmach zatrudniających sporą ilość pracowników nabiera innego wymiaru.
Komunikacja interpersonalna może być przeprowadzona na poziomie faktycznym, kiedy to unika się emocjonalnego zaangażowania w rozmowę, operując jedynie faktami w dość prosty sposób.
Nieco odmienną formą jest z pewnością komunikacja na poziomie instrumentalnym, najczęściej stosowana w firmach. Ta forma ogranicza się zazwyczaj do wydawania poleceń, które mają być jasne i zrozumiałe dla drugiej osoby.
Jednakże komunikacja interpersonalna to nie tylko komunikacja werbalna, ale również mowa ciała czy zachowanie w czasie rozmowy. Oczywiście aby można było dostrzec te niuanse potrzebny jest odpowiedni trening komunikacji interpersonalnej.
Obecnie bez najmniejszego problemu można znaleźć odpowiednie szkolenia, których tematem są właśnie rodzaje komunikacji jak również nauka metod odpowiednich do każdego rodzaju. Szkolenie komunikacja wewnętrzna w firmie szczególnie polecane jest dla tych osób, których zadaniem jest kierowanie zespołem osób.
W związku z tym bowiem mają one nieco bardziej utrudnione zadanie, ponieważ poza odpowiednim przekazem własnym do członków zespołu muszą również dbać o zachowanie odpowiedniej komunikacji pomiędzy nimi.
Dlatego tez na szkoleniach dowiadują się jak wprowadzić zasady odpowiedniej komunikacji w zespole czy nawet tego, jak szybko wyłapywać i eliminować konflikty międzyludzkie. Do odpowiedniej komunikacji potrzebne są bowiem poprawne relacje, osoby które z jakichkolwiek powodów są ze sobą skłócone nie będą w stanie odpowiednio się porozumieć.