Jakie istnieją koncepcje zarządzania zasobami ludzkimi?
Firma to dość skomplikowany mechanizm, którym trudno zawiadywać. Często jest przecież tak, że doskonale idzie nam to, co w zasadzie robiliśmy na początku - praca w zawodzie, wynajdywanie nowych produktów czy usług, zaciekawianie klientów. Generalnie jednak jak dochodzi do rządzenia, musimy się nieco dokształcić.
Zarządzanie zasobami ludzkimi - najważniejsza czynność
Warto wiedzieć, że według obecnych trendów i aktualnego spojrzenia na biznes, przede wszystkim na pierwszym miejscu powinniśmy postawić zarządzanie pracownikiem. Obecnie bowiem, zresztą nie bez przyczyny, uznaje się, że to pracownik jest najwyższym dobrem firmy i że trzeba zadbać o to, aby posiadał wiedzę, umiejętności oraz aby był w pełni zmotywowany do pracy na sukces naszej firmy. Generalnie zatem rzecz ujmując musimy 1) potrafić dobrze zorganizować proces rekrutacji oraz wdrażania nowego pracownika 2) umieć motywować go 3) potrafić optymalnie dobrać skład zespołu uwzględniając przeróżne talenty i predyspozycje, 4) dobrać odpowiedni typ szefa albo samemu takowym się stać.
Szkolenie z zarządzania zasobami ludzkimi - ważna rzecz
Jak zatem widać - jest wiele pól, w obrębie których musimy całkiem sporo wiadomości zdobyć. Dlatego też warto wybrać się na początek na szkolenie z zarządzania zasobami ludzkimi. Oczywiście na początek pójdzie takie podstawowe szkolenie, na którym nauczą nas najważniejszych spraw. Później jednak trzeba będzie skorzystać z nieco bardziej zaawansowanej oferty, prowadzącej do zdobycia umiejętności bez mała mistrzowskich w podanych powyżej sektorach.
Koncepcje zarządzania zasobami ludzkimi - jakie są?
Obecnie można wyróżnić przeróżne metody zarządzania zasobami ludzkimi. Ich mnogość bierze się przede wszystkim stąd, że tak naprawdę, to mamy całkiem sporo przeróżnych definicji zasobów ludzkich, a ponadto możemy spojrzeć na nie pod zupełnie różnym kątem. Poniżej przedstawione zostaną metody zarządzania ludźmi według Golemana -to jednak tylko i wyłącznie przykład, ułamek szerokiej wiedzy, jaką powinniśmy zdobyć.
- Styl demokratyczny
Ogólnie rzecz ujmując, tutaj szef szanuje swoich pracowników, słucha ich pomysłów. Każdy lider takiego zespołu musi tutaj właśnie posiadać umiejętność słuchania. Problem jest jednak wtedy, kiedy dochodzi do zbyt długiego omawiania pewnych pomysłów oraz kiedy przyzwyczajeni do demokracji pracownicy muszą nagle ustąpić przed jakąś decyzją podjętą i egzekwowaną dość szybko. - Styl afiliacyjny
Tu z kolei liczy się harmonia, a ilość procedur jest naprawdę znikoma, zaś szef pełni bardziej rolę empatycznego doradcy, mentora. Warto wiedzieć, że ten styl świetnie się sprawdza, ale w momencie, w którym mamy zmotywowanych pracowników. - Styl autorytarny
Tu szef mówi - chodźcie za mną. Taki styl pasuje do ludzi z wizją. - Styl trenerski
Ten styl z kolei nastawiony jest na pewno na rozwój zespołu. - Styl nakazowy
Ten styl nietrudno sobie wyobrazić - odnosi się on do posłuszeństwa, wykonywania rozkazów. - Styl procesowy
No właśnie - na koniec warto jeszcze wspomnieć o stylu procesowym - tu co prawda nie mamy takiego autorytaryzmu, jak wcześniej. Niemniej jednak styl ten także zakłada nadrzędną władzę lidera, który pokazuje, jak coś wykonać i następnie tego wymaga.
Przywództwo w zarządzaniu oraz budowanie zespołu
Czy któryś z powyższych stylów zarządzania pracownikami jest sam w sobie dobry albo zły? Zdecydowanie tak nie jest. Tu chodzi raczej o to, że do różnych zespołów, do różnych osób pasują nieco inne style. Warto jednakże dodać, że oprócz wyboru odpowiedniego stylu, musimy jeszcze umieć stać się przywódcą oraz wiedzieć, jak budować zespół.
Dodatkowe szkolenia
Warto natomiast zainwestować w budowanie zespołu szkolenie oraz w kurs z tworzenia autorytetu. Niektórzy z nas bowiem rodzą się z pewnym zmysłem władzy i wiedzą od razu, w jaki sposób stać się przywódcą. Jednak zdecydowana większość osób musi się powoli tego nauczyć. Podobnie jest zresztą z nieco psychologicznymi umiejętnościami stworzenia dobrego, zgranego zespołu.