Przyjęcie nowego pracownika to dla wielu pracodawców stresujące wydarzenie. Nikt bowiem nie urodził się geniuszem i żaden pracownik nie będzie od razu bezbłędnie wykonywał swoich obowiązków. Duże pole do popisu ma tutaj pracodawca lub bezpośredni zwierzchnik, do którego zadań należy przygotowanie nowego pracownika do pełnienia obowiązków służbowych.
W pierwszej kolejności, pracodawca lub zwierzchnik powinien pamiętać o tym, aby jak najlepiej wytłumaczyć nowemu pracownikowi co należy do zakresu jego obowiązków. Warto przy tym upewnić się czy nowy pracownik będzie w stanie samodzielnie je wykonywać. Na początku może być to trudne, dlatego dobrze jest przydzielić nowo zatrudnionemu pracownikowi osobę, która będzie mu pomagała w pierwszych dniach pracy.
Najlepiej, jeżeli tą osobą będzie doświadczony pracownik, który zna specyfikę pracy w firmie. Nieodzowne jest również krótkie szkolenie. Przeprowadza się je w większości firm, najczęściej jeszcze przed podjęciem przez nowego pracownika pracy na określonym stanowisku. Szkolenie ma na celu wyjaśnienie pracownikowi czym będzie zajmował się w firmie.
ZOBACZ NASZE SZKOLENIA:
Gamma – firma szkoleniowa roku.
Jak coaching wyzwala ludzki potencjał? Jak zostać liderem transformacyjnym? Jak sprawnie i skutecznie zarządzać zmianą? Co to jest flow i jak przejść od apatii do pasji? Zapraszamy na nasze szkolenia.
Zapoznaj się z całym działem szkoleń menadżerskich: szkolenie menadżerskie
Prowadzący szkolenie pokaże nowo zatrudnionej osobie jak ma wykonywać swoje obowiązki w sposób efektywny. Szkolenie pozwala również poznać innych pracowników i atmosferę jaka panuje w filmie. Często szkolenia trwają do kilku dni, ale jeżeli zależy nam na tym, aby jak najszybciej wdrożyć nowego pracownika do pracy, wystarczy jednodniowe lub kilkugodzinne intensywne szkolenie. Oczywiste jest, że na początku swojej pracy na nowym stanowisku, pracownik może popełniać pewne błędy.
Ważne, aby nie być dla niego zbyt surowym i poinstruować gdzie szukać pomocy, jeżeli sobie z czymś nie radzi. Krótkie szkolenie ma sens wtedy jeżeli mamy pewność, że obowiązki służbowe odpowiadają kwalifikacjom i doświadczeniu zawodowemu nowego pracownika. W przeciwnym razie może okazać się, że pracownik narobi w swojej początkowej karierze więcej szkody niż pożytku, co może odbić się na wizerunku firmy.
Jeżeli jednak pracownik miał już do czynienia w swoim życiu zawodowym z podobnym zakresem obowiązków służbowych, krótkie przeszkolenie w zupełności wystarczy.