Kierowanie pracami innych to wymagające zadanie, do którego trzeba się odpowiednio przygotować. Nie polega ono jedynie na wydaniu plecenia i stałum nadzorowaniu, czy wszystko przebiega tak, jak byśmy sobie tego życzyli. Chodzi przede wszystkim o to, żeby wyznaczyć cel i wskazać przybliżony czas jego realizacji oraz najważniejsze elementy projektu, jakie muszą się w nim zawierać.
Na pierwszy rzut oka wydaje się to za mało, jednak pewna swoboda w działaniach potrzebna jest pracownikom, żeby byli oni w stanie wypracować własną, wewnętrzną dynamikę. Nie zawsze jest to łatwe czy oczywiste zadanie, zwłaszcza, gdy ściera się ze sobą wiele różnych charakterów, jednak konieczne dla stworzenia dobrze zgranego zespołu.
Pracowników można wysłać na obozy integracyjne, które pomogą im zrozumieć siebie nawzajem albo też szkolenia. Prawdziwe zarządzanie zespołem bowiem to połączenie doświadczenia, otwartości i wiedzy, która pozwala na właściwe wypełnianie powierzonych obowiązków. Dopiero ich zbilansowanie daje rezultaty przedkładające się na efektywność pracy grupy.
ZOBACZ NASZE SZKOLENIA:
Zobacz nasze szkolenia.
Jak prawidłowo oceniać pracowników? Czy przywództwa można się nauczyć? Jak zostać charyzmatycznym liderem? Jak budować zaangażowanie w firmie?
Zapraszamy.
Nie należy przy tym zapominać, że swoboda nie jest jednoznaczna z pozostawieniem zespołu samemu sobie. Określenie celu, podanie ram czasowych i budżetu to początek, po nim następuje nadzorowanie prac, wtrącanie się, kiedy pracownicy zaczynają nadmiernie odbiegać od wytycznych dostarczonych przez klientów oraz rozwiązywanie konfliktów, które pojawią się na którymś etapie realizowania projektu.
Jest to najbardziej naturalny sposób, wspomagany przez liczne teorie z zakresu zarządzania przedsiębiorstwem i grupą ludzi, którzy muszą pracować nad jednym zadaniem i wykonywać określone zadania w obrębie danego zlecenia. Osoba, która sprawuje opiekę nad taką grupą, powinna wykazywać się cierpliwością, zdecydowaniem i dobrymi umiejętnościami komunikacyjnymi, gdyż to one stanowią największy atut.
Ujawnia się to szczególnie wyraźnie w czasie kontaktów z klientem i precyzowaniu warunków zlecenia. Na tym etapie może dojść do największych pomyłek i podawania mylnie interpretowanych informacji.