Jak efektywnie zarządzać pracownikami?
Zarządzanie zasobami ludzkimi to nic innego jak zarządzanie pracownikami w taki sposób, by przy jak najmniejszych nakładach osiągnąć zamierzony efekt. Z pojęciem zasobów ludzkich można było spotkać się już w latach 80. Współcześnie jednak zarządza się zasobami ludzkimi nieco inaczej niż w latach 80. Przede wszystkim kierownicy starają się jak najlepiej wykorzystać możliwości kadry, którą zarządzają. Nie chodzi oczywiście o to, by w jakiś negatywny sposób wykorzystywać podwładnych.
Do zadań kierownika należy jednak to, by zachęcić podwładnych do owocnej i szybkiej pracy. Odpowiedz na pytanie jak zarządzać pracownikami nie może być jednoznaczna. Z całą pewnością jednak cechy charakteru takie jak: pewność siebie, wysoka odporność na stres, wyrozumiałość i stanowczość ułatwiają pełnienie obowiązków kierowniczych. Dobry kierownik wie kiedy należy skarcić i ukarać pracownika, a kiedy należy okazać mu wyrozumiałość. Trzeba zaznaczyć, że efektywne zarządzanie zespołem nie należy do zadań łatwych i nie można w szybki opanować jego zasad. Z całą jednak pewnością szkolenie z zarządzania zasobami ludzkimi może pomóc kierownikom opanować najważniejsze zasady kierowania podwładnymi.
Dzięki szkoleniu przeprowadzonemu przez doświadczoną i odpowiednio wykwalifikowaną firmę, kierownicy mogą nauczyć się jak we właściwy sposób rządzić powierzonym im zespołem. Doświadczony i wyedukowany szkoleniowiec przedstawi również uczestnikom szkolenia modele zarządzania zasobami ludzkimi. Do najpopularniejszych modeli zarządzania zasobami ludzkimi zaliczyć należy takie modele jak chociażby: model Harwardzki, model Michigan, model Schulera. Każdy z wymienionych wyżej modeli ma nieco inne założenia, ale nie można jednoznacznie stwierdzić, który model zarządzania zasobami ludzkimi jest najskuteczniejszy. Należy bowiem zaznaczyć, iż bardzo wiele zależy od rodzaju działalności danej firmy.
Kadrom menedżerskim oraz kadrom kierowniczym przyda się również motywowanie pracowników szkolenie. Jeżeli bowiem pracownicy są zmotywowani, znacznie łatwiej się nimi zarządza. Nie da się ukryć, że do najbardziej motywujących czynników zaliczyć należy wysokie wynagrodzenie. Jeżeli pobory pracownika są odpowiednio wysokie, czerpie on dużą satysfakcję ze swojej pracy. Czynnikiem motywującym pracownika do pracy jest również miła atmosfera w pracy. Jeżeli pracownik czuje, ze jego praca jest doceniania przez innych, znacznie lepiej mu się pracuje. Chętnie wykonuje swą pracę i jest ona wysokiej jakości. Każdy kierownik musi wykazywać się znajomością czynników, które motywują pracowników do pracy. Jeżeli kadry kierownicze będą potrafiły zmotywować pracowników do pracy, będzie to stanowiło o ich gotowości do tego, by w skuteczny sposób zarządzać zasobami ludzkimi. Początki bywają trudne, ale nie warto się poddawać.
Dzięki szkoleniom oraz pracy nad swoimi słabościami, każdy może stać się dobrym kierownikiem. Podsumowując wyżej zebrane rozważania z łatwością można dojść do wniosku, że istnieje wiele modeli zarządzania zasobami ludzkimi. Pojęcie to jest znane już od dość dawna. Nie da się jednak ukryć, że ciężko jednoznacznie stwierdzić, który z modeli zarządzania zasobami ludzkimi należy uznać za najskuteczniejszy. Każdy kierownik oraz menedżer powinien przynajmniej raz na jakiś czas brać udział w szkoleniu, które pomoże mu zrozumieć na jakich zasadach opiera się zarządzanie zasobami ludzkimi.
Dobry kierownik posiada cechy takie jak: pewność siebie, zdolność do wczuwania się w stany emocjonalnej innych ludzi oraz wysoka odporność na stres. Na szczęście pewne z cech można w sobie wypracować. Kierownicy powinni również zdawać sobie sprawę z tego jakie są czynniki motywujące pracowników do pracy. Wśród owych czynników z całą pewnością wyróżnić należy: wysokie wynagrodzenie, miłą atmosferę w pracy czy perspektywy rozwojowe. Jeżeli więc pracownik będzie otrzymywał sowite wynagrodzenie za swoją pracę, będzie dobrze traktowany oraz będzie miał świadomość tego, że ma szansę otrzymać awans, istnieje duże prawdopodobieństwo, że jego praca będzie wysokiej jakości.