Jedni rodzą się liderami i przywództwo mają we krwi. Inni zaś muszą sobie wypracować szacunek i poważanie w zespole. Często zdarza się tak, że chcąc lub potrzebując awansować kogoś na stanowisko kierownicze wybór przebiega między osobą o odpowiednich predyspozycjach do prowadzenia grupy, lecz niekoniecznie będącej mistrzem w swojej dziedzinie, a osobą o solidnych podstawach merytorycznych, lecz nieposiadającej poparcia grupy.
To kto finalnie zostanie awansowany zależy oczywiście od przełożonego, jednak warto wiedzieć, że żadna z tych dwóch potencjalnych wad nie jest przeszkodą dyskwalifikującą.
Zarówno wiedzę merytoryczną, jak i kompetencje miękkie można pozyskać uczestnicząc w szeregu szkoleń czy warsztatów, jednak jedną rzecz należy sobie wypracować samemu – poważanie wśród podwładnych. Zatem jak budować autorytet?
Przede wszystkim zależy to od tego, czy jest się osobą awansowaną spośród zespołu i teraz zostaje się jego szefem, czy obejmuje się przywództwo nad zupełnie nową grupą. Bardzo trudno zbudować autorytet pośród ludzi, z którymi do tej pory się współpracowało, jeżeli nie jest się niejako namaszczonym przez zespół, ale nie jest to niewykonalne.
ZOBACZ NASZE SZKOLENIA:
Gamma – firma szkoleniowa roku.
Jak coaching wyzwala ludzki potencjał? Jak zostać liderem transformacyjnym? Jak sprawnie i skutecznie zarządzać zmianą? Co to jest flow i jak przejść od apatii do pasji? Zapraszamy na nasze szkolenia.
Zapoznaj się z całym działem szkoleń menadżerskich: szkolenie menadżerskie
Przede wszystkim istotne jest to, by nie (mówiąc kolokwialnie) zadzierać nosa i nagle z dnia na dzień wymagać poważania i odnoszenia się już nie jak do kolegi z zespołu a szefa. Budowanie autorytetu będzie tu trwało nawet kilka miesięcy, jeśli nie lat (w zależności od podejścia zespołu). Nieco łatwiejsze zadanie czeka osobę, która została kierownikiem zupełnie innego zespołu (chodzi o skład osobowy) niż do tej pory pracowała. Tu niejako ma kredyt na autorytet. Czy go utrzyma lub umocni zależy od podejścia i codziennych działań.
Ważna jest tu głównie konsekwencja, widoczne
zaangażowanie w pracę zespołu i sprawiedliwe traktowanie podwładnych. Każdy pracodawca powinien pamiętać, że to czy mianowani przez niego szefowie zespołów mają autorytet wśród swoich pracowników wpływa również na to jak on sam jest oceniany. Dlatego też warto zainwestować i wyposażyć swoich menadżerów w wiedzę z zakresu budowania autorytetu i zarządzania zespołem.