Generacja y na rynku pracy
Każde pokolenie ma swoje cechy charakterystyczne, kompetencje i nieco inaczej odnajduje się na rynku pracy. Nie ma określonej granicy, po której następuje zmiana pokolenia. Jest to proces niezwykle płynny, który kształtowany jest głównie przez czynniki historyczne, ekonomiczne czy społeczne. Jednocześnie na rynku pracy aktywni są przedstawiciele baby boomers, a także pokolenia X, Y oraz najmłodsze - Z, przez niektórych nazywane także pokoleniem C.
Jak dobrze zarządzać ludźmi?
Pytanie o to, jak dobrze zarządzać ludźmi zadaje sobie chyba każdy manager, któremu zależy na podniesieniu efektywności i wydajności swojego zespołu. Kluczem do sukcesu jest to, aby nie traktować wszystkich w taki sam sposób. Nie dość, że ludzie posiadają różny zestaw cech osobowości, które kształtują odmienne charaktery, to w dodatku na rynku pracy jednocześnie znajdują się przedstawiciele kilku pokoleń. A każde z takich pokoleń ma nieco odmienne predyspozycje zawodowe, umiejętności, a przede wszystkim cele rozwojowe i podejście do kwestii zatrudnienia.
Nowe pokolenie na rynku pracy
W momencie, w którym na rynek pracy weszło nowe pokolenie, czyli tak zwane pokolenie millenium nastąpił pewien przełom. Jest to pierwsza generacja pracowników, która wyrosła w otoczeniu nowoczesnych technologii. Dlaczego pokolenie millenium? Osoby urodzone pomiędzy rokiem 1980 a 1989 pełnoletność osiągały na przełomie wieków i w tym czasie zaczynały one podejmować pierwszą aktywność zawodową. Nowe pokolenie to było początkowo duże wyzwanie dl kadry zarządzającej. Pokolenie y na rynku pracy miało bowiem zupełnie inne cele niż przedstawiciele wcześniejszych pokoleń. Przedstawiciele pokolenia y wykazują chociażby dużo większą elastyczność w podejmowaniu zatrudnienia. Nie są tak bardzo związani z jednym miejscem pracy, co oznacza, że to nagle firmy musiały zacząć się starać o to, aby utrzymać kluczowych pracowników. Taka sytuacja zmieniła postrzeganie pracowników na rynku pracy. Przedstawicielom nowego pokolenia coraz bardziej zależy na rozwoju osobistym, komforcie pracy i to właśnie te czynniki przekładają oni nieraz ponad wysokość wynagrodzenia, chociaż to też jest oczywiście dla nich ważne. Nowe pokolenie potrzebuje rozwoju jak tlenu. Wartościowych pracowników można przyciągnąć do firmy proponując im cykl rozwojowy oparty o specjalistyczne szkolenia. Taka oferta powinna zainteresować przedstawicieli pokolenia y. Sami menagerowie również powinni podnosić swoje kompetencje i poszerzać swoją wiedzę na temat różnych stylów zarządzania ludźmi z różnych pokoleń. Znacznie ułatwi to komunikację i budowanie wartościowych relacji w miejscu pracy.
Jakie mogą być cele rozwojowe pracownika?
W dzisiejszych czasach jedynie wysoko wykwalifikowany pracownik ma szansę na rozwój w obszarze zawodowym. Firmy zarządzane w sposób nowoczesny coraz częściej skupiają się na tym, aby swoim pracownikom zapewnić możliwość rozwoju. Udział w szkoleniach to jedna z form nagradzania za efekty pracy. Stworzenie indywidualnego planu rozwojowego pracownika przyniesie korzyść zarówno firmie jak i osobie zatrudnionej. Osoba zarządzająca personelem powinna poznać cele rozwojowe pracownika chociażby po to, aby sprawdzić czy są one zbieżne z potrzebami firmy. Pracownik obszar rozwoju może wyznaczyć między innymi dzięki testom określającym predyspozycje zawodowe i umiejętności społeczne. Warto rozwijać te obszary, w których występują największe deficyty, a które są pomocne w codziennej pracy z innymi ludźmi. Obszar zainteresowania na szkoleniach dla pracowników koncentruje się przede wszystkim na umiejętnościach miękkich. Współpraca w grupie, w której występują różne osobowości jest bowiem nie lada wyzwaniem. Sprawna komunikacja ułatwi realizację nawet bardzo skomplikowanych projektów. Szkolenia otwarte z umiejętności miękkich kierowane są do wszystkich osób, zarówno tych aktywnych na rynku pracy jak i dopiero poszukujących zatrudnienia. Jest do doskonały sposób na to aby podnieść swoje kompetencje i stworzyć sobie szansę rozwoju zawodowego.