Design thinking to sposób myślenia, dzięki któremu możemy twórczo rozwiązywać problemy. Polega ona na projektowym nastawieniu: problem traktuje się jako projekt, który należy zamknąć. Największą zaletą design thinking jest jego uniwersalizm - to metoda, którą możemy używać do każdego zagadnienia, bez względu na to, jaki jest powód lub natura problemu.
Podstawą design thinkig jest empatia. Twórcy rozwiązania wychodzą z założenia, że ich pomysł ma być użyteczny. Wcielają się więc w rolę przyszłego użytkownika danego produktu i starają się dopasować go do oczekiwań odbiorcy.
W celu zebrania podstawowych danych możemy przeprowadzać ankiety, symulacje i pytać o opinię samych zainteresowanych: pozwala to na rozpoczęcie prac nad projektem, który będzie przede wszystkim spełniał wymagania osób, do których będzie adresowany.
ZOBACZ NASZE SZKOLENIA:
Firma Gamma sp. j. zaprasza na
szkolenie z Design Thinking. Szkolenie prowadzone jest metodą warsztatową, gdzie uczestnicy zostaną przeprowadzeni przez cykl Design Thinking. Dzięki temu, mogą oni od razu przećwiczyć idee Design Thinking, co pozwala na szybsze wdrożenie tej metodyki w praktykę zawodową. Szkolenie jest przeznaczone dla pracowników działu HR. Zobacz również:
szkolenie zarządzanie projektami,
szkolenia dla menedżerów.
Kolejnym elementem design thinking jest zdefiniowanie problemu. Musi on być jak najbardziej szczegółowy i kompletny. Na tym etapie przydaje się wykorzystanie metody 5W, w której odpowiadamy na kolejne pytania, dzięki którym wyłania się dokładny obraz samego problemu.
Trzecia i czwarta część procesu design thinking jest najbardziej energochłonna. To moment, w którym za pomocą burzy mózgów lub innej metody poszukujemy konkretnych rozwiązań. Każdy członek zespołu problemowego może się wypowiedzieć, często jedna myśl prowadzi do następnej.
Następnie wybierane są najlepsze pomysły: można wykorzystać głosowanie lub ocenę punktową, dzięki której otrzymuje listę pomysłów od najlepszych do najgorszych.
Czwartym etapem jest zbudowanie prototypu - sprawdzenie praktyczne, czy nasz pomysł może działać. Nie jest to jednak rozeznanie terenowe czy wprowadzanie w życie koncepcji, a jedynie stworzenie prostego modelu, który mógłby odzwierciedlać przyszłe zastosowanie produktu.
Ostatnim etapem jest wdrożenie produktu do życia i testowanie. Pozwala to na sprawdzenie, czy nasza koncepcja naprawdę działa w praktyce. Jeśli tak, projekt zostaje zamknięty a sam problem - rozwiązany. Jeśli nie, musimy cofnąć się do etapu budowania prototypów i wybrać kolejny pomysł, który zostanie wprowadzony w życie.