Istnieje wiele koncepcji zarządzania: wśród nich z pewnością na chwilę uwagi zasługuje koncepcja zrównoważonego rozwoju. Z pewnością każdy o niej kiedyś słyszał - nic dziwnego, to ona widnieje w Konstytucji RP jako jedna z najbardziej właściwych postaw, które mają na celu nie tylko rozwój przedsiębiorczości, ale również ochronę środowiska i kapitału ludzkiego.
Zasada zrównoważonego rozwoju mówi o tym, że każde przedsiębiorstwo powinno rozwijać się w taki sposób, by móc chronić środowisko oraz zasoby naturalne. Zakłada ona, że cywilizacja powinna dążyć do tego, by móc zapewnić dobry byt przyszłym pokoleniom. Oznacza to, że społeczeństwo powinno dążyć do zaspokojenia swoich potrzeb, jednak tylko w taki sposób, który nie ograniczy lub uniemożliwi zaspokajanie tych potrzeb w przyszłości.
Choć może brzmieć to bardzo skomplikowanie, aby najlepiej zrozumieć zasadę zrównoważonego rozwoju, warto wrócić do początku. Podstawy tej teorii zostały stworzone przez leśników, którzy wycinając drzewa od razu sadzili w ich miejsce kolejne. Następne wycinki postępowały w określonym czasie tak, by las mógł się choćby częściowo odrodzić. Dzięki temu oni spełniali swoje potrzeby, równocześnie gwarantując, że przyszłe pokolenia również będą mogły korzystać z naturalnych zasobów tej części ziemi.
Jak wprowadzić zasady zrównoważonego rozwoju w lokalnej firmie? Warto przede wszystkim stać się przedsiębiorstwem, które zwraca uwagę na otaczające nas środowisko. Zastąpienie tradycyjnej foliowych jednorazówek torebkami papierowymi i segregacja odpadów to dobre pomysły na początek.
Pracownicy mogą również zaangażować się w akcje społeczne, takie jak zbieranie nakrętek lub zabawek dla domów dziecka. To sprawia nie tylko, że firma zyskuje wartość społeczną, ale również sprawia, że jej wizerunek ociepla się i jest traktowana jako przedsiębiorstwo przyjazne środowisku i lokalnej społeczności. Dzięki temu może być lepiej postrzegana w oczach klientów oraz skuteczniej prowadzić akcje promocyjne i reklamowe.