W ostatnich czasach bardzo modne stało się określanie osób urodzonych w konkretnych latach pokoleniem X, Y lub Z. W wielu opracowaniach, czy to naukowych, czy w artykułach psychologicznych zamieszczonych na różnych portalach czy w prasie znaleźć można informacje i wskazówki
jak zarządzać zespołem, w skład którego wchodzą osoby z poszczególnych grup wiekowych.
Niby ładnie jest tam napisane, że osoby z pokolenia X to osoby, które wolą kontakty osobiste, a ważne informacje spisują na papier, pokolenie Y jest wygodne i oczekuje elastycznego podejścia co do godzin i miejsca pracy, a pokolenie Z to z kolei działa szybko, ale analizuje bardzo powierzchownie.
Tylko co to wszystko oznacza i co wnosi do sposobu zarządzania zespołem. I przede wszystkim co to jest pokolenie X, Y i Z? Żeby odpowiedzieć na to pytanie musimy w czasie cofnąć się do końca II Wojny Światowej. Tak to już w naturze jest, że po wielkich katastrofach różne gatunki próbują odbudować swoją populację.
To samo dotyczy ludzi. Zatem w kolejnych latach po zakończeniu wojny dało się zauważyć nagły przyrost urodzeń. Osoby urodzone właśnie w tym powojennym wyżu demograficznym przez część socjologów nazywane są pokoleniem baby boomersów. Z kolei ich dzieci, a zatem osoby urodzone w latach 1965-1979, tworzą owo magiczne pokolenie X. Kolejne roczniki, czyli osoby urodzone w latach 1980-1989 to pokolenie Y a urodzeni po 1990 to pokolenie Z.
ZOBACZ NASZE SZKOLENIA:
Zarządzanie pokoleniem y – czyli jak rozmawiać z dwudziestoparolatkiem aby czuł się zmotywowany do pracy? Posiadanie w jednym zespole przedstawicieli różnych pokoleń jest wyzwaniem dla współczesnych menagerów i liderów. Szkolenie z zarządzania multigeneracyjnego pozwala bliżej przyjrzeć pokoleniom aktywnym na rynku pracy oraz dobrać odpowiedni model zarządzania do każdego z nich.
Mogą Cię również zainteresować: szkolenie z zarządzania projektami, warsztaty z komunikacji.
Warto tu zaznaczyć, że granice roczników są nieco płynne, to do którego pokolenia daną osobę można zaliczyć definiuje także sposób jej wychowania, czy nastawienia do pracy. A co z millenialsami zapewne myślicie. Pojęcie to jest nieco szersze niż pokolenie, bowiem do milleniasów zalicza się zarówno część pokolenia Y jak i Z.
No dobrze, ale co to w zasadzie daje osobom zajmującym się zarządzaniem kadrami? Okazuje się, że osoby, które dorastały i uczyły się w konkretnych latach przejawiają konkretne predyspozycje, kompetencje miękkie, czy cechy osobowości. Wiedząc kto reprezentuje które pokolenie można tak próbować dobrać zespoły, żeby się wzajemnie uzupełniały.
Menadżerowie zaś mają podpowiedź jakie motywatory zastosować wobec poszczególnych osób. Sprawa jest nieco skomplikowana, jednak dogłębne poznanie charakterystyki poszczególnych pokoleń znacznie ułatwi sprawę.