Grywalizacja jest stosunkowo nowym zjawiskiem, które przede wszystkim wykorzystywane jest w marketingu i dziale HR. Grywalizacja jest to wykorzystanie różnych technik i mechanizmów, które znane są z popularnych gier: planszowych, komputerowych lub towarzyskich.
Dzięki grywalizacji wykonujemy jakieś zadania w formie zabawy, swoistego rodzaju gry, która ma nas motywować do działania.
Istotą grywalizacji jest "przeniesienie" pracownika do świata gry, dzięki czemu możemy wyzwolić w niem kreatywność i zaangażowanie. Często ona jest wykorzystywana w różnych procesach HR: od rekrutacji pracownika poprzez wykonywanie różnych ćwiczeń typu case study, po wdrażanie go do pracy poprzez zastąpienie tradycyjnych szkoleń aplikacją z testami i grami. Umożliwia to przede wszystkim znacznie szybszą i bardziej skuteczną naukę.
Grywalizacja jest obecna także w wielu działaniach marketingowych. Przykładem mogą być wszelkie "kolekcje" w sklepach: zbieramy naklejki w celu zdobycia jakiejś maskotki albo innego gadżetu. W większości główną motywacją nie jest sama wartość nagrody (w końcu jest ona obiektywnie niska) a sam proces zbierania naklejek, które prowadzą do osiągnięcia nagrody.
ZOBACZ NASZE SZKOLENIA:
Firmowe imprezy integracyjne są idealną okazją na nawiązanie relacji między pracownikami. Impreza integracyjna,podczas której uczestnicy doświadczają atrakcyjnych w formie gier szkoleniowych, a następnie z pomocą trenera pozyskują wiedzę na temat zjawisk i procesów, które zaszły, może stać się solidnym fundamentem dalszych relacji służbowych.
Poznaj nasze rozwiązania zaprojektowane w duchu team building :
To popularny schemat wielu prostych gier komputerowe, które z pewnością każdy z nas zna: zbieramy coś, by następnie dostać coś w zamian.
Grywalizacja może pełnić również funkcję motywacją. Ten proces można z łatwością zaadaptować na potrzeby każdego zespołu. Oczywiście, musimy uważać, by grywalizacja nie przemieniła się w zaciętą rywalizację, która może zniszczyć nawet najlepszą atmosferę w zespole.
Grywalizacja wśród pracowników może polegać na zbieraniu drobnych nagród (a zwykle praktykuje się jedynie wyróżnienia) poprzez działanie szybsze lub skuteczniejsze.
Jej elementy można wprowadzić w niemal każdym dziale. Musimy jednak pamiętać, że grywalizacja nie może polegać na dążeniu do wyników za wszelką cenę: ma to być rodzaj uatrakcyjnienia pracy, który będzie motywował pracowników, a nie przykra część pracy, która wpływa na cały zespół niekorzystnie.