Wiele problemów sprawia powiedzenie słowa "nie", szczególnie jeśli dzieje się to w pracy. Konsekwencją tego bywa frustracja, nieprzespane noce i złość, gdyż znowu zgodziliśmy się na wzięcie nadgodzin, czy dodatkową pracę do wykonania w domu. Przez co zaniedbujemy obowiązki rodzinne, czy też dzieci.
Asertywność jest niezwykle ważną cechą, ale ściśle wiąże się z poczuciem własnej wartości, czy pewności siebie. Jej brak nastręcza wielu problemów.
Asertywność w pracy jest bardzo potrzebna i ważna, gdyż zbytnia uległość nie jest poważana w świecie biznesu, czy też w tzw. wyścigu szczurów. Oczywiście nauczenie się asertywności nie jest łatwe i wymaga wielu ćwiczeń. To swego rodzaju proces, którego zwieńczeniem jest sukces w postaci słowa nie. Często podczas rozmowy zgadzamy się na wszystko, choć mamy inne zdanie. Tutaj warto zastosować technikę zdartej płyty, która polega ciągłym powtarzaniu swojego zdania i opinii. Ważna jest rzeczowa argumentacja. W przypadku popełnienia błędu trzeba asertywnie go uznać, ale nie chodzi o kajanie się i zostanie " kozłem ofiarnym", ale o chęć jego naprawy. Komunikujemy, że nie zgadzamy się na obrażanie, gdyż należy nam się podmiotowe traktowanie. Warto również skorzystać z techniki dociekliwych pytań, które pozwolą na zwrócenie uwagi na naszą opinie, czy punkt widzenia w oparciu o wiedzę, czy konkretne umiejętności. W sytuacji, gdy nie może dojść do porozumienia, nie należy zgadzać się na wszystko, ani doprowadzić do otwartego konfliktu, ale skorzystać z możliwości odroczenia asertywnego i powrócenia do rozmowy po ochłonięciu emocji.
Każdą rozmowę należy prowadzić normalnym tembrem głosu. Nawet gdy rozmówca zaczyna się unosić trzeba zachować stoicki spokój i nie dać wyprowadzić się z równowagi, gdyż w innej sytuacji, jeżeli stracimy panowanie nad sobą możemy poczuć wyrzuty sumienia z powodu naszego zachowania, co spowoduje, iż znowu koło się zamknie, a my na wszystko się jak zwykle zgodzimy.
Asertywność jest ważna, ale zawsze trzeba jej używać w poszanowaniu dla drugiej jednostki.