Trening asertywności dla pracowników
Nie od dziś wiadomo, że właściwy dobór kadry pracowniczej ma kluczowe znaczenie dla firmy. Przy wyborze pracowników większość pracodawców zwraca uwagę nie tylko na wykształcenie, ale również na doświadczenie zawodowe. Na każdym stanowisku pracy przydatne są nieco inne umiejętności. Nie da się jednak ukryć, że pewna grupa umiejętności to tak zwane umiejętności uniwersalne, które przydadzą się każdemu, bez względu na to czym i w jaki sposób się zajmuje. Do grupy przydatnych cech można zaliczyć chociażby umiejętność radzenia sobie ze stresem, łatwość nawiązywania kontaktów w zespole czy asertywność. Asertywność to nic innego jak umiejętność wyrażania własnego zdania w sposób jasny i nieskrępowany.
Warto również dodać, iż osoba asertywna komunikuje się w sposób pozbawiony jakiejkolwiek agresji. Asertywność nie jest cechą, którą posiada każdy. Na szczęście dzięki regularnemu treningowi możemy się jej nauczyć. Nie da się bowiem ukryć, że asertywność w pracy jest niezwykle przydatna. Przydaje się ona szczególnie na stanowiskach kierowniczych. Osoba kierująca zespołem musi bowiem w stanowczy sposób podejmować decyzje, które nie zawsze spotykają się z pozytywnym odbiorem wśród podwładnych.
Menedżerowie muszą przy tym pamiętać, by w żaden sposób nie naruszyć praw i wolności pracowniczych. Jasny i precyzyjny sposób komunikowania się pozwoli również na uniknięcie konfliktów. Do najniebezpieczniejszych konfliktów należą właśnie konflikty na linii pracownik- przełożony. Z tego też powodu wszyscy menedżerowie powinni przejść trening asertywności. Warto jednak dodać, że trening ten przyda się tak naprawdę każdemu pracownikowi, bez względu na zajmowane stanowisko. Na rynku działa całe mnóstwo firm, które organizują szkolenia pomocne w zdobywaniu umiejętności miękkich. Aby trening był skuteczny, powinien być przeprowadzony przez wykwalifikowaną i doświadczoną osobę. Bardzo często treningi asertywności prowadzone są przez psychologów czy doradców zawodowych. Szkolenia o asertywności w większości przypadków trafiają w gust pracowników. Tematyka takich szkoleń przeważnie jest bardzo ciekawa. Aby szkolenie odniosło jednak upragniony skutek, powinno być przeprowadzane systematycznie.
Zachowanie asertywne należy bowiem stale ćwiczyć. Nierzadko sytuacje życiowe wzbudzają w nas lęk i agresję. Stajemy się wówczas mniej odporni na krytykę, a nasza samoocena drastycznie spada. Wszystkie wspomniane czynniki mogą sprawiać, że zamiast postawy asertywnej, będziemy reprezentować postawę uległą lub agresywną. Niestety żadna z tych postaw nie jest pożądana w miejscu pracy. Agresja generuje bowiem konflikty i może zaburzać przepływ informacji na różnych szczeblach. Nadmierna uległość może zaś sprawiać, że braknie nam odwagi, by podzielić się z przełożonym błyskotliwą uwagą czy pomysłem.
Postawa asertywna pomoże nam natomiast we właściwy sposób budować relacje z klientem, przełożonym oraz współpracownikami. Podsumowując powyższe rozważania, bez większych trudności można dojść do wniosku, że postawa asertywna jest niezwykle pożądana w miejscu pracy. Trening postawy asertywnej przyda się w każdej firmie, bez względu na przedmiot jej działalności. Nie da się ukryć, że pracownicy wiele dzięki niemu zyskają. Otwarte i precyzyjne komunikowanie swoich potrzeb sprawi, że łatwiej będzie nam się pracowało, a efekty naszej pracy będą większe. Jeśli chcemy, by trening zachowań asertywnych był skuteczny, do jego przeprowadzenia zaprośmy wykwalifikowanego specjalistę. Może to być psycholog lub trener umiejętności interpersonalnych.
Większość firm szkoleniowych działających na rynku zatrudnia tego typu specjalistów. Przy wyborze firmy szkoleniowej warto również pamiętać o tym, by zdecydować się na firmę, która może poszczycić się pozytywnymi opiniami zadowolonych klientów. Firma, którą klienci są zawiedzeni nie będzie raczej dobrym wyborem. Organizując szkolenia warto również pamietać, że nie może to być akcja jednorazowa. Tylko regularne i systematyczne przeprowadzanie szkoleń ma bowiem sens.