Perswazja to sposób wywierania wpływu na innych, aby przekonać ich do swoich racji. Za pomocą wybranych technik, można przekonać innych do swojego zdania, nakłonić do czegoś, bądź przekonać o wyższości swoich racji. W ten sposób można osiągnąć swój cel, nie zmuszając nikogo do podjęcia takiej, a nie innej decyzji. W perswazji istotnym jest, aby przekonać drugą osobę do swojego zdania, nie zmuszając jednak do niczego.
W próbie przekonania kogoś do swojego zdania ważne jest, aby wykorzystać podstawowe metody.
Po pierwsze - zdecydowanie łatwiej jest przekonać kogoś do swojego zdania, kiedy więcej osób ma również takie zdanie. Po drugie - ludzie znacznie chętniej decydują się na coś, kiedy ich autorytet również podjął taką decyzję. Przykładem mogą być reklamy, w których wykorzystuje się autorytety, np. znane osoby, aktorów, celebrytów, aby przekonać klientów do danego produktu lub usługi.
Po trzecie, ludzie znacznie chętniej poddają się zmianie decyzji osobom, którym są coś winni, na zasadzie wzajemności. Po czwarte - perswazja również silnie oddziałuje, kiedy do przekonania do czegoś nakłania osoba podobna do nas pod jakimś względem, z którą czujemy nić sympatii.
Techniki perswazji mogą być bardzo różne. Do podstawowych technik można zaliczyć jej trzy rodzaje. Najpopularniejszą, której niemal każdy z nas używa każdego dnia, jest
perswazja przekonująca. W tym rodzaju chodzi o to, by przekonać kogoś do swojego zdania.
Drugim rodzajem, jest perswazja nakłaniająca. Najczęściej kieruje się ją do jakiejś grupy ludzi, od których oczekujemy poparcia, stawiennictwa, czy wsparcia w danej idei.
Trzecim rodzajem jest propaganda pobudzająca, czyli agitacyjna. W niej, oprócz przekonania kogoś do swojego zdania jest również chęć wywarcia konkretnej reakcji, pobudzenia kogoś do działania, do wykonania konkretnych kroków.
Ponadto, szczególnym rodzajem jest perswazja językowa, czyli codzienne "mieć", "należy", "powinno się". Dzięki perswazji można doskonale wpływać na pracowników, ale również na klientów, co wykorzystują na co dzień zarówno sprzedawcy, jak i kierownicy w organizacjach.