Menedżer to bardzo ważne i odpowiedzialne stanowisko w każdej organizacji. Menedżer powinien motywować i nadzorować pracowników, nadzorować wykonywanie zadań w firmie, jak również planować te zadania i koordynować pracę personelu. Menedżer ma również ogromny wpływ na funkcjonowanie przedsiębiorstwa, jego rozwój, a także sukces.
Od umiejętności i doświadczenia menedżera zależy bardzo wiele. Jego odpowiedzialne, świadome działanie może pomóc w prawidłowym kształtowaniu organizacji. Zaś brak doświadczenia i odpowiednich kwalifikacji może spowodować obniżenie skuteczności i efektywności działań pracowników, a co za tym idzie, również fatalnie oddziaływać na całą organizację.
Specjaliści od zarządzania stwierdzili, że w pracy menedżera można wyróżnić kilka podstawowych ról, w tym role interpersonalne, decyzyjne i informacyjne. Role menedżerskie interpersonalne związane są bezpośrednio z kontaktami z ludźmi. Zgodnie z teorią tych ról, menedżer może być reprezentantem, przywódcą, bądź też może pośredniczyć pomiędzy przedsiębiorstwem, a jego otoczeniem. Role menedżerskie informacyjne mają przede wszystkim za zadanie zbierać, przetwarzać i przekazywać wszelkie informacje. W tym zakresie można wyróżnić rolę rzecznika, propagatora, a także obserwatora.
Dzięki zastosowaniu się do zasad z tej dziedziny, menedżer może świadomie i skutecznie przekazywać pracownikom wszelkie niezbędne informacje. Ostatnią grupą ról kierowniczych są role decyzyjne. Zgodnie z teorią tych ról, menedżer ma za zadanie podejmować wszelkie decyzje, w oparciu o zgromadzone wcześniej informacje. W tym zakresie role menedżerskie dzielą się przede wszystkim na rolę przedsiębiorcy, negocjatora, dysponenta zasobów, a także rolę osoby przeciwdziałającej zakłóceniom.
W roli przedsiębiorcy, kierownik powinien inicjować zmiany i samodzielnie wykorzystywać szanse firmy do rozwoju. Przeciwdziałając zakłóceniom może zapobiegać konfliktom. Dysponując zasobami podejmuje wszelkie istotne decyzje w tym zakresie, zaś jako negocjator prowadzi rozmowy z grupami i organizacjami, czy tez kontrahentami. Jak więc widać, wszystkie te role są bardzo istotne i dość skomplikowane.