Jakie badania muszą przejść produkty kosmetyczne?
Produkty kosmetyczne stanowią dość specyficzną grupę produktów. Co jest w nich takiego wyjątkowego? Na pewno bowiem podczas ich produkcji musi być zachowany naprawdę wysoki poziom bezpieczeństwa oraz jakości.

Jakie badania muszą przejść produkty kosmetyczne?
Produkty kosmetyczne stanowią dość specyficzną grupę produktów. Co jest w nich takiego wyjątkowego? Na pewno bowiem podczas ich produkcji musi być zachowany naprawdę wysoki poziom bezpieczeństwa oraz jakości.
W innym razie niestety narażamy się niepotrzebnie na bardzo wysokie koszty – siebie oraz swoich klientów. Kosmetyki muszą nie tylko spełniać swoją rolę, ale również być całkowicie bezpieczne. Jakie zatem badania muszą przejść takie produkty kosmetyczne?
Dokumenty regulujące produkcję kosmetyków
Przede wszystkim warto powiedzieć o tym, że zasadniczo rzecz ujmując produkcja kosmetyków jest całkiem nieźle odgórnie uregulowana. Na pierwsze miejsce wysuwają się tutaj zasady GMP, czyli dobrej praktyki produkcyjnej. Odnoszą się one do praktycznie całego procesu produkcji kosmetyków, łącznie z walidacją i kwalifikacją poszczególnych surowców, co określa aneks 15 GMP. Dalej produkcję kosmetyków reguluje również chociażby Prawo Kosmetyczne, Ustawa o Produktach Kosmetycznych i wiele, wiele innych.
Badania w kosmetologii
Wróćmy jednak do tego, jakie badania muszą być wykonane w kosmetologii. Jak zostało to wspomniane wcześniej już, takim badaniom nie podlega tylko i wyłącznie dany produkt, lecz w zasadzie wszystkie surowce, jakich używamy do jego produkcji itp. Ważne jest tutaj to, aby wspomnieć, że badania także mają różny charakter.
Część z nich jest stricte mikrobiologiczna, jak np. test ochrony przeciwdrobnoustrojowej albo badanie czystości danego kosmetyku czy półproduktu, inne bardziej opierają się na metodach chemicznych czy fizycznych.
Generalnie nie ma tu miejsca na to, aby przytoczyć absolutnie wszystkie badania, jakie tylko są stosowane w kosmetyce przy produkcji. Warto jednak podkreślić, że osoby chcące pracować w laboratoriach przy opracowywaniu nowych receptur itp. powinny zainwestować w specjalne szkolenia z kosmetyki, na których objaśnione zostaną bardzo szczegółowo i dokładnie absolutnie wszystkie zagadnienia z tego zakresu i pokazane potrzebne badania.
AUDYTOR WEWNĘTRZNY GMP W FIRMIE FARMACEUTYCZNEJ
Celem szkolenia jest usystematyzowanie i utrwalenie wiadomości oraz praktyczne przygotowanie pracowników do przeprowadzenia audytów wewnętrznych GMP.Analiza ryzyka w hurtowni farmaceutycznej
Analiza ryzyka w hurtowni farmaceutycznej. W programie: Wytyczne dotyczące procesu zarządzania ryzykiem jakości – ICH Q8, Q9, Q10, Analiza Przyczyn i Skutków Wad (FMEA), główne…- 800 pigułek wiedzy
- 40 filmów edukacyjnych
- ~14h nagrań raportów w wersji audiobook i wiele więcej