DPD - dobra praktyka dla zdrowia i bezpieczeństwa
Współczesna rzeczywistość składa się z wielu rodzajów kontroli, które powinny poprawiać bezpieczeństwo i jakość naszego życia. Zwłaszcza w przypadku czynników, mających bezpośredni wpływ na nasze zdrowie, warto, żeby były regularnie sprawdzane. W tym też celu wprowadzono Dobrą Praktykę Dystrybucyjną, czyli zbiór zasad normujących obrót produktami leczniczymi.
Dobra Praktyka Dystrybucyjna – wymóg, nie tylko sprawa etyczna
Choć nazwa nie brzmi zbyt restrykcyjnie, to DPD (ang. Good Distribution Practice – GDP) według prawnej definicji to zespół wszystkich zasad, które gwarantują, iż produkt leczniczy zachowa swą jakość od momentu opuszczenia wytwórcy aż do apteki, w której ma zostać sprzedany pacjentowi.
W zakres DPD wchodzą zatem takie elementy jak przyjmowanie towaru, jego transport, przechowywanie oraz wydawanie do dalszych podmiotów. Wszystkie wymagania są regulowane przez dyrektywę (3 Dyrektywa 2001/83/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 6 listopada 2001) w sprawie unijnego kodeksu zachowań związanych z obrotem produktami leczniczymi dla ludzi. Na gruncie polskim z kolei wszystkie wymagania umieszczono w rozporządzeniu Ministra Zdrowia z dnia 13 marca 2015 w sprawie wymagań Dobrej Praktyki Dystrybucyjnej.
DPD – kogo dotyczy?
Aby spełniać wszystkie obowiązki nakładane przez prawodawcę, warto zapisać się na szkolenia DPD dla przedsiębiorców, zajmujących się pośrednictwem w obrocie lekami. Kogo dotyczą przepisy? Przede wszystkim firmy zajmujących się obrotem hurtowym produktami farmakologicznymi przeznaczonymi dla ludzi (wyłączono z rozporządzenia leki dla zwierząt) oraz wszystkich pośredników produktów leczniczych.
Szkolenie DPD – zakres wiedzy do wdrożenia w firmie
Podczas specjalnych zajęć i szkoleń przedsiębiorca lub oddelegowany przez niego pracownik pozna szereg obowiązków, które prawo nakłada na firmę w zakresie obrotu hurtowego lekami oraz konieczności wdrożenia odpowiedniego systemu zarządzania jakością. Dodatkowo pozwolą one na zdobycie umiejętności praktycznego użycia ich w przedsiębiorstwie. Co wchodzi w zakres tych wymagań?
DPD – odpowiednia dystrybucja w praktyce
System zakłada wprowadzenie szeregu zachowań, obejmujących różne dziedziny funkcjonowania firmy, m. in.: personel, dokumentację, jakość pomieszczeń i sprzętu, obsługę reklamacji i zwrotów, transport i kontrole wewnętrzne.
Ludzie
Jak powszechnie wiadomo firmę tworzą ludzie. Według obowiązującej normy nie wystarczy wysłać pracowników na szkolenia farmaceutyczne, aby przedsiębiorstwo funkcjonowało prawidłowo, potrzebna jest również wiedza z zakresu DPD. Dlatego też właściciel hurtowni musi zatrudniać odpowiednią ilość kompetentnych i profesjonalnych pracowników, którzy przyswoją potrzebne informacje o właściwym obrocie produktami leczniczymi podczas szkolenia wstępnego oraz szeregu dalszych, ciągłych warsztatów, pogłębiających ich świadomość i umiejętności odnoście DPD.
W ramach każdej firmy musi zostać wyznaczona Osoba Odpowiedzialna. Do jej obowiązków należy: przekazywanie wątpliwościach w stosunku do leku do Głównego Inspektoratu Farmaceutycznego; wstrzymywanie i wycofywanie z obrotu produktów leczniczych (po otrzymaniu decyzji odpowiedniego organu); sprawowanie pieczy nad organizacją szkoleń dla personelu; nadzór nad przestrzeganiem DPD w firmie; wydawanie i przyjmowanie produktów od zewnętrznych podmiotów.
Miejsce i transport
Produkty farmakologiczne ze względu na swą specyfikę muszą być cały czas przechowywane we właściwych warunkach. Stąd też właściciel firmy musi dbać o zapewnienie właściwego lokalu magazynowego i transportu wyrobów, żeby ich początkowa jakość nie uległa zmianie.
Dokumentacja
Oddzielnym zagadnieniem jest również obowiązek prowadzenia rzetelnej dokumentacji, obejmującej instrukcje, procedury, umowy, ewidencje i wszelkie inne dokumenty. Musi ona być sporządzana w języku polskim (za wyłączeniem listów przewozowych oraz faktur od zagranicznych kontrahentów) i obejmować całość działalności firmy.
System zarządzania jakością – całościowe podejście do bezpieczeństwa
Idąc na szkolenia DPD, zdobędziemy też wiedzę na temat wprowadzenia kompleksowego systemu zarządzania jakością, indywidualnie dopasowanego do konkretnego przedsiębiorstwa, który obejmie wszystkie elementy działalności podlegające pod DPD. Znajdują się w nich: struktura organizacyjna, wszystkie procedury i zasoby oraz wszelkie działania związane z utrzymaniem jakości przechowywanego leku. Oczywiście firmowy system jakości powinien być na bieżąco monitorowany, sprawdzany i dokumentowany. Czuwa nad nim Osoba Odpowiedzialna.
DPD – dla bezpieczeństwa wszystkich
Dobra Praktyka Dystrybucyjna ma na celu chronienie każdego z nas. Pozwala na zachowanie odpowiedniej jakości produktów, które przyjmujemy dla zdrowia. Stąd tak ważne jest właściwe przeszkolenie wszystkich pracowników, podlegających obowiązkowemu stosowaniu DPD – nie tylko ze względu na obowiązek, ale też dla dobra wszystkich. Szkolenia DPD to skuteczny sposób, żeby nauczyć się zarządzać jakością i kontrolować wszystkie wpływające na nią elementy.