Co zrobić gdy pracownik nie wywiązuje się z obowiązków?
Przyczyn niewywiązywania się z obowiązków przez pracownika może być bardzo wiele - od zwykłego lenistwa, przez braki kompetencyjne i prywatne problemy, aż po czynniki organizacyjne (zła atmosfera w pracy, niewystarczający poziom komunikacji). Jak jednak działać, by wyeliminować problemy z pracownikiem?
Nie tylko zwolnienie
Problemy pracownika z wywiązywaniem się z obowiązków mogą wynikać z braku wiedzy lub umiejętności. Nawet doświadczony pracownik może natrafić na sytuacje, które będą zbyt trudne lub wymagające specyficznych umiejętności. Pracodawca powinien zarówno bać o stały rozwój pracowników, ale również zagwarantować im możliwość uzyskania doraźnej pomocy.
Problemy z wydajnością pracowników mogą wynikać również z samego funkcjonowania przedsiębiorstwa. Brak jasnych instrukcji, niedostateczny poziom komunikacji, brak pracy zespołowej lub złe zarządzanie informacją to czynniki, za które odpowiedzialni są kierownicy i menedżerowie. Pracodawca powinien mieć pewność, że wydajność pracownika nie spadła z powodu działań (lub ich braku) innych osób.
Zwolnienie pracownika
Zdarza się jednak, że pracownikowi nie możemy w żaden sposób pomóc, a jego działania szkodzą przedsiębiorców. Pierwszym krokiem poprawienia jego wydajności jest szczera rozmowa lub ostrzeżenie o możliwych konsekwencjach.
Długotrwałe niewywiązywanie się z powierzonych obowiązków jest powodem do zwolnienia pracownika: zwykle z dotrzymaniem okresu wypowiedzenia, jednak w skrajnych przypadkach, w których pracownik naraził przedsiębiorstwo na duże straty finansowe, ze skutkiem natychmiastowym. Oba te rozwiązania regulowane są przez Kodeks Pracy szkolenia dla pracodawców pozwalają na zapoznanie się z podstawowymi procedurami rozwiązywania umów z pracownikami.
Jeśli chodzi o kompleksowe szkolenie Prawo Pracy, dowiemy się na nim w jaki sposób postępować w przypadku zwalniania pracownika, który nie wywiązuje się ze swoich obowiązków. Warto połączyć je z kursami z umiejętności miękkich, mediacji i zarządzania zasobami ludzkimi, dzięki którym będziemy mogli rozwiązywać problemy także na szczeblu organizacyjnym lub osobistym.