Często w życiu zawodowym spotykamy się z niezrozumieniem naszych zachowań i decyzji a także stylu funkcjonowania. Sami równie często stajemy przed dylematami związanymi z tym, że nie jesteśmy w stanie zrozumieć, a tym bardziej zaakceptować, zachowań i wyborów naszych współpracowników, szefów czy podwładnych.
Zadajemy sobie pytania jak to jest, że ktoś widzi wszystko przez pryzmat dużej ilości szczegółów, które go niepokoją a ktoś inny po prostu wie, że wszystko będzie w porządku choć czasami nie znajduje to uzasadnienia w faktach?
Dlaczego jeden z naszych współpracowników ma dokładnie zaplanowany każdy swój dzień i działa zgodnie z tym planem a inny czeka ze wszystkim na ostatnią chwilę i nie jest dla niego żadnych problemem? I jak to się dzieje, że wszyscy oni mogą osiągać swoje cele mimo to, a może właśnie dzięki temu? Jak z tym funkcjonować, jak to zaakceptować i wykorzystywać w codziennej pracy?
Na te i inne, podobne pytania pomaga odpowiedzieć MBTI®.
MBTI® (Myers – Brigs Type Indicator) jest narzędziem, które bardzo pomaga w zrozumieniu stylu funkcjonowania każdego człowieka. Pokazuje nasze preferowane strategie budowania relacji z innymi, podejmowania decyzji, wyjaśnia i pomaga zaakceptować różnice pomiędzy ludźmi, dzięki temu jest przydatne do rozwijania różnorodnych kompetencji tak w życiu zawodowym jak i osobistym w sposób świadomy i zgodny z naszymi potrzebami i wartościami.
Mimo, że MBTI® jest narzędziem psychometrycznym opartym na teorii Carla Gustava Junga, uniknięto w nim żargonu psychologicznego i osadzono je bardzo mocno w realiach biznesowych i życiowych.
Jak już wspomniano wyżej MBTI® jest narzędziem, które może służyć do rozwijania różnorodnych kompetencji osób opisywanych tym narzędziem a także pracujących z nim na co dzień.
Przy użyciu MBTI® można pracować nad:
- rozwojem kompetencji przywódczych,
- rozwojem kompetencji komunikacyjnych,
- rozwojem kompetencji związanych z podejmowaniem decyzji,
- efektywnością osobistą i zespołową,
- asertywnością,
- sprzedażą,
- kreatywnością i twórczym rozwiązywaniem problemów,
- itp.
MBTI® nie jest narzędziem oceniającym, stąd na żadnym etapie pracy z tym narzędziem nie mamy do czynienia z oceną (czy to indywidualną czy grupową). MBTI® jedynie opisuje typ poszczególnych ludzi wskazując jednocześnie na ich mocne strony i potencjalne obszary do rozwoju. Takie podejście wynika z dwóch kwestii:
- MBTI® zakłada, że nie ma dobrych lub złych typów. Opisuje nasze preferencje, nad którymi możemy wszakże pracować.
- Brak oceny pozwala ludziom na większą otwartość w pracy nad swoim typem a także uczy otwartości na innych.
Narzędzie to jest stosowane przez większość liczących się organizacji w Polsce i na świecie, niezależnie od branży i wielkości personelu.
GRUPA DOCELOWA:
Efektywność osobista szkolenie przeznaczone jest dla wszystkich, którzy:
- chcą zrozumieć siebie, swoje motywacje, preferencje w kontaktach z innymi a także chcą zrozumieć lub udoskonalić zrozumienie innych osób,
- chcą poprawić swoje relacje w kontaktach z innymi (szefami, podwładnymi, współpracownikami ale również z rodziną lub przyjaciółmi),
- szukają większej motywacji i zadowolenia w życiu zawodowym i osobistym.
DZIĘKI UDZIAŁOWI W ZAJĘCIACH UCZESTNICZY:
- określą własny typ osobowości według metodologii MBTI®,
- poznają swoje mocne strony i potencjalne obszary do rozwoju w kontaktach z innymi ludźmi,
- nauczą się rozpoznawać preferencje i typy osobowości według metodologii MBTI u innych ludzi,
- nauczą się dostosowywać swój styl zachowania do innych ludzi tak aby budować z nimi satysfakcjonujące relacje i osiągać założone cele,
- zwiększą swoją samoświadomość i samoakceptację,
- zwiększą efektywnej komunikacji z innymi ludźmi,
- uzyskają lepszą podstawę do samorozwoju.
1. Przygotowanie do pracy z własnymi wynikami MBTI®. Zbudowanie relacji sprzyjających skutecznemu uczeniu się i autorefleksji na temat własnego stylu komunikowania się z innymi ludźmi.
- Omówienie celów, tematów i przebiegu zajęć.
- Poznanie Uczestników z trenerem.
- Ustalenie zasad współpracy.
- Czego z MBTI możemy się dowiedzieć, a czego nie? Na ile wiarygodne są uzyskane wyniki?
2. Poznanie charakterystyki poszczególnych par preferencji w sposób umożliwiający nie tylko zrozumienie siebie, ale również rozpoznawanie danej preferencji w zachowaniu innych osób.
- Co to jest model MBTI®? – charakterystyka i zastosowanie.
- Prezentacja podstaw teoretycznych kwestionariusza.
- Konstrukcja kwestionariusza – pary preferencji jungowskich, konstrukcja typu wg. MBTI®.
- Rozumienie znaczenia poszczególnych par preferencji.
- stosunek do świata zewnętrznego (E i I),
- rodzaj preferowanych informacji i sposób ich zbierania i porządkowania (S i N),
- sposób podejmowania decyzji (T i F),
- organizowanie własnej aktywności (J i P).
- Określenie swojego typu i porównanie z wynikami uzyskanymi w badaniu internetowym.
- Rozumienie różnic w potrzebach dotyczących sposobu zarządzania pomiędzy swoim typem, a osobami o odmiennych preferencjach.
3. Dynamika typu MBTI®.
- Omówienie dynamiki typu.
- Moja dominująca i najmniej wykorzystywana funkcja.
4. Wykorzystanie potencjału osobistego w zarządzaniu sobą z wykorzystaniem modelu MBTI®.
- Określenie mocnych stron i obszarów do rozwoju w zakresie zarządzania własną efektywnością w oparciu o MBTI®.
- Kryteria wyznaczania priorytetów mojej pracy czyli metoda praktycznej klasyfikacji zadań do wykonania według stopnia ich ważności w oparciu o opracowane metody.
- Jak wyznaczać priorytety w sytuacji nieoczekiwanej?
- Jak ulokować na liście priorytetów raportowanie i kończenie zadań?
5. Typy MBTI® i ich potrzeby w wybranych aspektach komunikacji i współpracy
- Preferencje MBTI®, a różnicowanie sposobu określanie komunikatów, elementy motywujące i demotywujące w komunikatach.
- Poszczególne preferencje MBTI®, a potrzeby związane z informacją zwrotną.
- Przekazywanie trudnych informacji – jakie argumenty trafią, a jakie nie trafią do osób o poszczególnych preferencjach.
6. Podsumowanie szkolenia
- Czego nowego czego ważnego dowiedziałem się dziś o sobie?
- Co mi się potwierdziło? Co mnie zaskoczyło?
- Jak mogę to wykorzystać w swojej pracy i życiu osobistym?