Akademia składa się z 4 modułów, które odbędą się w następujących terminach:
HR jest generatorem kosztów, w dobie zbliżającego się kryzysu nie ma miejsca na inwestowanie w well – being, bo trzeba ciąć koszty, jak i kiedy przeliczycie zwrot z zainwestowania takiej kwoty w szkolenia?
Jeżeli znacie te i podobne argumenty, to sami wiecie, jak postrzegana jest rola HR w organizacji, i z jakimi wyzwaniami się mierzymy. Mimo tego, że rola HR ewoluuje, zmienia się z roli typowo administracyjnej na łączącą interesy biznesu i pracowników – funkcję będącą wsparciem dla biznesu. Właśnie teraz – w dobie świata VUCA – w biznesie zaopatrzonym w narzędzia automatyzujące procesy i pracę, w środowisku zarządzania danymi cyfrowymi; właśnie teraz przyszedł czas na kolejną transformację roli HR.
To po stronie HR jest ruch w kierunku wykreowania nowej roli – roli partnera strategicznego, roli inicjatora zmian, roli mentora, roli partnera Zarządu. I mamy do tego idealne narzędzia, wystarczy bowiem oswoić się z liczbami, z analityką, zaprzyjaźnić się bardziej z systemami zarządzania danymi i wejść w buty biznesu, managementu, zarządu, aby lepiej zrozumieć, jak dalej osiągać nasze cele, ale innymi metodami, innym językiem – językiem liczb.
W projektowanych warsztatach stosujemy podejście oparte na połączeniu wiedzy teoretycznej przekazywanej w mini dawkach wykładowczych przekładanych następnie na praktyczne ćwiczenia. Oznacza to, że bardzo duży nacisk kładziony jest na praktykę i realne możliwości wykorzystania narzędzi w codziennej pracy.
Dodatkową wartością ze szkolenia będzie wypracowanie listy wskaźników dopasowanych do potrzeb uczestników, i ich organizacji, w postaci nie tylko samych mierników, jak i dashboardów – praktycznych tablic, pulpitów prezentujących wybrane mierniki w przyjaznej, graficznej formie.
W celu zaangażowania uczestników, wzmocnienia i przyspieszenia procesu uczenia, podczas warsztatów stosowane są różnorodne metody warsztatowe:
- ćwiczenia i symulacje praktyczne
- grupowe dyskusje moderowane, burze mózgów
- prace w małych grupach,
- interesujące prezentacje multimedialne obrazujące omawiane zagadnienie
- studia przypadków (z praktyki biznesowej), mini wykłady, feedback trenera
- opracowywanie praktycznych wizualizacji dopasowanych do potrzeb uczestników
- omówienia trenerskie i wyciąganie praktycznych wniosków.
Cele szkolenia:
- Poznanie specyfiki zagadnień z zakresu controllingu personalnego, HR analytics, people analytics
- Omówienie korzyści wynikających z wdrożenia HR analytics w organizacji
- Poznanie praktyki stosowania liczb w HR
- Poznanie głównych wskaźników – strategicznych i operacyjnych
- Opanowanie metod liczenia i interpretacji wskaźników
- Dopasowanie wskaźników do potrzeb organizacji
- Zaprojektowanie własnych wskaźników
- Pogłębienie umiejętności prezentowania obszaru HR przed zarządem i managementem
Korzyści płynące z udziału w szkoleniu:
- Poznasz kluczowe cechy i korzyści wykorzystania controllingu personalnego, HR i people analytics
- Dowiesz się, jakie wskaźniki prezentować przed zarządem, aby wykazać skuteczność działań HR
Szkolenie przeznaczone jest dla:
- Menadżerów HR
- HR BP, Specjalistów HR, administracji personalnej i płac
- Osób pracujących w obszarze controllingu finansowego chcących poznać specyfikę liczenia wskaźników HR
Moduł 1
2 – dniowy
Blok 1
Charakterystyka i znaczenie controllingu personalnego w organizacji
- Czym jest controlling personalny
- Obszary zastosowania analityki HR
- Rola, zadania i kompetencje kontrolera personalnego
- Trendy w zakresie analityki HR – popularne mierniki efektywności procesów HR
Blok 2
Praktyczny case study z wdrażania analityki HR
- Case study na bazie rzeczywistego scenariusza
- Analiza i praktyczne wnioski dotyczące przedstawionego scenariusza
Blok 3
Od czego zacząć wdrażanie liczb w HR, w organizacji
- Metody budowy systemu controllingu personalnego – dopasowane do wielkości, potrzeb i specyfiki organizacji
- Pułapki w analityce – skąd wiedzieć, czego nie mierzyć
- Audyt procesu – jak sprawdzić, jakie dane, raporty, mierniki można wykorzystać z obecnego systemu w organizacji
Blok 4
Znaczenie ROI w biznesie
- Czym jest ROI, i dlaczego biznes lubi ten wskaźnik
- Jak można wykorzystać ROI w HR
- Gdzie łatwo, a gdzie trudniej wyliczyć ROI w HR
Blok 5
Komunikacja HR z Zarządem i managementem
- Wyzwania w komunikacji z Zarządem
- Język Zarządu, a HR na bazie reverse brainstormingu – jakie argumenty nie działają, i jak je przełożyć na język korzyści
- Jak przekonać zarząd do wdrożenia narzędzi opomiarowania efektywności HR
- Wykorzystanie dostępnych narzędzi w rozmowie z zarządem – wizualizacja danych, dashboard HR
Moduł 2
1 – dniowy
Blok 1
Wskaźniki strategiczne, a operacyjne
- Metody analiz stosowane w controllingu tj. ABC, XYZ
- Wskaźniki strategiczne, a operacyjne
- Wskaźniki strategiczne – rodzaje, metody liczenia i zastosowanie
Blok 2
Wskaźniki operacyjne w HR
- Wskaźniki operacyjne w poszczególnych obszarach funkcjonowania procesów w HR:
- Rekrutacja
- Typowe wskaźniki i metody pomiaru
- Case study – dobór wskaźników do Waszej organizacji, wraz z wyborem wskaźników do HR dashboard
- Onboarding
- Typowe wskaźniki i metody pomiaru
- Case study – dobór wskaźników do Waszej organizacji, wraz z wyborem wskaźników do HR dashboard
- Zatrudnienie
- Typowe wskaźniki i metody pomiaru w zakresie planowania i pomiaru stanu zatrudnienia
- Case study – dobór wskaźników do Waszej organizacji, wraz z wyborem wskaźników do HR dashboard
- Administracja personalna
- Typowe wskaźniki i metody pomiaru
- Case study – dobór wskaźników do Waszej organizacji, wraz z wyborem wskaźników do HR dashboard
Moduł 3
1 – dniowy
Blok 1
Wskaźniki operacyjne HR w praktyce
- Wasze wskaźniki – przedstawienie wyników, i co na to Zarząd – praktyczna symulacja
- Wnioski i feedback dotyczący sposobu prezentacji wskaźników
Blok 2
Wskaźniki operacyjne w HR – cd.
- Wskaźniki operacyjne w poszczególnych obszarach funkcjonowania procesów w HR:
- Wynagrodzenia
- Typowe wskaźniki i metody pomiaru
- Case study – dobór wskaźników do Waszej organizacji, wraz z wyborem wskaźników do HR dashboard
- Szkolenia i rozwój
- Typowe wskaźniki i metody pomiaru
- Case study – dobór wskaźników do Waszej organizacji, wraz z wyborem wskaźników do HR dashboard
- Satysfakcja i well – being
- Typowe wskaźniki i metody pomiaru
- Case study – dobór wskaźników do Waszej organizacji, wraz z wyborem wskaźników do HR dashboard
- Rotacja
- Typowe wskaźniki i metody pomiaru
- Case study – dobór wskaźników do Waszej organizacji, wraz z wyborem wskaźników do HR dashboard
Blok 3
Podsumowanie propozycji wskaźników
- Omówienie planu wdrożenia wskaźników w Waszych organizacjach
- Plan działania dopasowany do etapu na jakim obecnie jesteście
Moduł 4
1 -dniowy, follow – up
Blok 1
Prezentacja wskaźników
- Prezentacja finalnych dashboardów
- Weryfikacja stworzonych planów działania – co zostało zrealizowane, jakie działania są do zmiany, poprawy, dalszego rozwoju
- Wasze wyzwania na etapie wdrażania działań
Blok 2
Booster wiedzy szkoleniowej
- Klaryfikacja poznanych treści, wskaźników, doprecyzowanie niejasności