Wzrastające potrzeby rozwojowe pracowników nie idą niestety w parze z adekwatnym wzrostem budżetów szkoleniowych w firmie. Jednak często bezcenna wiedza, która jest dostępna wewnątrz firmy jest zupełnie nie wykorzystywana.
Ta wiedza jest w umysłach pracowników firmy, którzy mogą stać się mentorami dla swoich mniej doświadczonych współpracowników. Jednym z najefektywniejszych i najtańszych sposobów zagospodarowania kapitału intelektualnego firmy jest wprowadzenie programu mentoringu.
Jednak dobre intencje działów HR nie zawsze spotykają się ze zrozumieniem i docenieniem ze strony uczestników programów mentoringowych, którzy nie dostrzegają znaczenia i sensu praktyk mentoringu, a swoje uczestnictwo w nim uznają za stratę czasu.
Szkolenie będzie odbywało się w dwóch płaszczyznach:
Proces wdrożenia mentoringu – uczestnicy poznają poszczególne etapy zaprojektowania i umiejscowienia procesu w organizacji, dodatkowo poznają zakresy odpowiedzialności działu HR, mentorów i mentee. Ta część będzie opierała się w dużej mierze na case studies oraz zestawie narzędzi zwykle wykorzystywanych do zarządzania procesem mentoringu.
Relacja mentor – mentee – poznają i omówią zadania, wyzwania, dobre praktyki procesu mentoringu oraz pojedynczej sesji. Przedstawione zostaną najczęstsze przyczyny, które powodują, że mentoring jako proces firmowy bądź ten między dwojgiem ludzi nie przynosi oczekiwanych rezultatów. Przyczyny zostaną omówione i zaproponowane sprawdzone rozwiązania.
Jak myślimy o mentoringu?
Tym, co łączy dobrych mentorów jest umiejętne i empatyczne wykorzystywanie własnego doświadczenia zawodowego i życiowej mądrości do wspierania budowania „wewnętrznej mądrości” oraz rozwijania kompetencji zawodowych innych. Dobry mentor jest osobą otwartą, godną zaufania, będącą wzorem do naśladowania. Charakteryzuje się empatią i wysokimi kompetencjami interpersonalnymi.
Kompetencje mentora:
- Przekazywanie systemu wartości, jakim kieruje się mentor
- Modelowanie zdrowych przekonań i postaw u mentee
- Wtajemniczanie w arkana swojego doświadczenia zawodowego i życiowego
- Dzielenie się swoimi umiejętnościami
Szkolenie dedykowane jest specjalistom z działów HR odpowiedzialnym za wdrożenie programu mentoringu w swojej firmie. Warsztat pomoże uczestnikom w przygotowaniu i skutecznym wdrożeniu mentoringu z pożytkiem dla mentorów, mentee oraz całej organizacji.
1. Uruchamianie procesu mentoringu w organizacji krok po kroku
- Zdefiniowanie celów projektu mentoringowego
- Sukcesja
- Praca z HiPo (programy talentowe)
- Transfer wiedzy między HiPerformerami a Underachievers
- Wymiana doświadczeń – peermentoring / mentoring wzajemny
- Wybór mentorów
- Kompetencje merytoryczne
- Kompetencje społeczne
- Mindset i postawa względem dzielenia się wiedzą
- Dobór grupy mentee (przyjmujących wiedzę i doświadczenia)
- Komunikacja projektu
- Cele i oczekiwane rezultaty
- Odpowiedzialności (HR, mentor, mentee)
- Narzędzia wspierające sesje i narzędzia komunikacji
- Kick off, zaangażowanie sponsora, spotkania grup mentorów i mentee
- Wsparcie szkoleniowe uczestników projektu
2. Rola mentora
- Czym jest mentoring?
- Kim jest mentor i jaką pełni rolę w zespole
- zadania mentora
- Za jest odpowiedzialny mentor a za co nie
- Różnice między mentorem a kierownikiem, kolegą, coachem, terapeutą, team liderem etc.
- Świadomość własnego wpływu na mentee
3. Zasady prowadzenia mentoringu wpływające na rozwój mentee
- Uzgadnianie celów mentee.
- Zasada samodzielności mentee – dlaczego nie” pomagać”
- Zasada wzmacniania bez krytyki – przykład:, „Co dało już teraz dobre efekty a co zmieniłbyś następnym razem?”
- Zasada odpowiedzialności mentee za postępy.
4. Wykorzystanie informacji zwrotnej
- Po co udzielamy info-zwrotnych?
- Różnice między krytyką a info-zwrotną?
- Co się składa na dobrą info-zwrotną?
- Przypomnienie celu.
- Dlaczego pytania, a nie oceny?
- Zadawanie pytań rozwojowych
- Etapy wzmacniające i korygujące-kolejność
- Kiedy i ile mówi mentee/mentor?
- Wnioski – proporcje informacji wzmacniających a korygujących?
5. Myślenie rozwiązaniami
- Rola mentora w sytuacjach, gdy nie wszystko idzie tak, jak powinno
- Budowanie motywacji i wytrwałości mentee w sytuacji niepowodzenia lub pojawiających się problemów zawodowych.
6. „Chwile dumy i chwały” czyli jak reagować na sukces mentee
- Umieć okazywać szczere zainteresowania drugą osobą.
- Stosować w praktyce konstrukcję pochwały
- Radość z sukcesów innych i wyciąganie wniosków dla siebie jako mentora
7. Mentoring online
- Kiedy video spotkanie a kiedy tele spotkanie?
- Myślenie projektowe vs. myślenie w kategorii celów (Asana, Gira)
- Kanban online (Kanban Flow, Kanban Tool)