We współczesnym świecie różnorodność jest nieunikniona. Migracje, możliwość pozyskiwania talentów na całym świecie, kilka pokoleń w miejscu pracy, globalny rynek zbytu i konieczność opracowywania produktów i usług dla różnorodnych grup klientów wiążą się z zatrudnianiem różnorodnych grup pracowników.
W niektórych branżach udaje się uzupełnić braki kadrowe dopiero po uruchomieniu ukrytych zasobów, np. związanych z pewnymi grupami wiekowymi, z wycofanymi pracownikami itd. Włączanie do zespołów pracowników takich jak osoby starsze, niepełnosprawni czy obcokrajowcy to efekt zmian demograficznych i staje się często koniecznością.
Budowanie różnorodnych zespołów pozwala na wypracowywanie innowacji i oryginalnych rozwiązań a także lepsze zarządzanie wiedzą. Daje też możliwość budowania pozytywnego wizerunku organizacji i może być istotnym elementem CSR (Społecznej Odpowiedzialności Biznesu). Pracownikom daje możliwość rozwoju poprzez transfer kompetencji i wymianę know how.
Bez świadomego zarządzania różnorodnością, strategii zarządzania D&I oraz zauważania i umiejętnego zastosowania zróżnicowanych kompetencji i zdolności pracowników, firmy ryzykują zatem wypchnięciem w strefę statecznej homogeniczności, która choć pozornie prostsza, jest zdecydowanie mniej efektywną, twórczą i dochodową polityką zarządczą.
Szkolenie z Zarządzania Różnorodnością adresowane jest do menedżerów, liderów, szefów zespołów, pracowników HR oraz właścicieli firm, którzy chcą sprawnie zarządzać różnorodnym zespołem i w pełni wykorzystać zróżnicowane doświadczenie, style działania, myślenia i budowania więzi zespołowych pracowników do tworzenia innowacyjnych i efektywnych rozwiązań.
Wyzwaniem dla menedżera zarządzającego różnorodnym zespołem jest bowiem nie tylko zrozumienie i zaakceptowanie różnic pomiędzy członkami zespołów, ale także skuteczna komunikacja i zarządzanie uwzględniające to zróżnicowanie oraz przezwyciężanie stereotypów i uprzedzeń (własnych oraz członków zespołu).
Celem szkolenia jest zdobycie wiedzy, umiejętności i kompetencji w zakresie:
- Kompetencji miękkich – mowa przede wszystkim o:
- otworzeniu pracowników i kadry managerskiej na efektywną współpracę i kooperację,
- kreowaniu twórczego i wspierającego środowiska pracy w zróżnicowanym środowisku,
- uświadomieniu sobie potrzeby i opłacalności wprowadzenia zasad poszanowania różnorodności w firmie.
- Efektywnego zarządzania różnorodnością w zespole i wykorzystywania jej potencjału.
- Praktyk z zakresu Diversity & Inclusion w organizacjach odnoszących sukcesy.
- Poniesienia efektywności pracy przez wykorzystanie różnorodnych stylów myślenia, działania i komunikowania się, dostępnych dla pracowników i managerów.
- Poprawienia komunikatywności w różnorodnych zespołach.
- Usprawnienia obiegu informacji i nowinek (technologicznych, wdrożeniowych) w firmie.
- Wypracowania pomysłów i rozwiązań, które odpowiadają na większą liczbę wyzwań i problemów związanych z produktem lub usługą oferowaną przez firmę.
- Wypracowywania bardziej wszechstronnych i uwzględniających szerszy zakres wymagań odbiorców rozwiązań, produktów i usług.
- Obniżenia kosztów prowadzenia rekrutacji i onboardingu nowych pracowników dla firmy.
- Podniesienia poziomu zadowolenia pracowników, spłaszczenia struktur informacyjnych i zarządczych.
- Kształtowania wśród pracowników postawy otwartości i akceptacji różnic.
- Przeciwdziałania konfliktom wynikającym z różnic.
- Uświadomienia w zakresie uprzedzeń i stereotypizacji i ich konsekwencji dla pracy zespołu i funkcjonowania całej organizacji.
- Skrócenia procesu kreatywno-wdrożeniowego do niezbędnego minimum, co pozwoli firmie wypracować lub zachować elastyczność i odporność na zmiany rynkowe.
- Uwzględnienia specyfiki pokoleniowej, kulturowej, płciowej, związanej ze stylami myślenia i pracy, z neuroróżnorodnością w zarządzaniu i komunikacji zarządczej.
- Budowania kultury organizacyjnej sprzyjającej wykorzystaniu indywidualnego potencjału pracowników
- Wykorzystywania różnorodności jako narzędzia Społecznej Odpowiedzialności Biznesu (Karta Różnorodności, Diversity & Inclusion Rating).
1. WPROWADZENIE DO D&I
- Realne zróżnicowanie, czyli co w zasadzie różni pracowników?
- Ćwiczenie: Mapa różnorodności uczestników webinaru.
- Wyzwania i zalety zróżnicowania w miejscu pracy.
- Poziomy zróżnicowania:
- kultury i narodowości,
- wiek i pokolenie,
- płeć,
- zdolności i możliwości,
- neuroróżnorodność,
- schematy poznawcze, komunikacyjne i zarządcze.
- Wprowadzanie dbałości o różnorodność do organizacji.
2. DEIB – Diversity, Equity, Inclusion, and Belonging w praktyce
- DEIB:
- Różnorodność.
- Sprawiedliwość.
- Przynależność.
- Ryzyka związane z zarządzaniem różnorodnym zespołem.
- Przeszkody w realizacji potencjału pracowników:
- Uprzedzenia i dyskryminacja (jawna lub nie).
- Efekt Matyldy, lepka podłoga, królowe ula i inne zjawiska, z którymi borykają się pracownicy i managerowie w organizacjach.
- Stereotypy i uprzedzenia.
- Ćwiczenie: Uprzedzenia (test online).
- Prawo i zalecenia DEIB:
- Karta Różnorodności, Barometr Różnorodności, Diversity Index.
- Wytyczne polityki równego traktowania.
- Zarządzanie różnorodnością a przepisy (kodeks pracy).
- Jak mierzyć różnorodność w organizacji?
- Gdzie szczególnie kłaść nacisk?
- Budowanie kultury organizacji.
- Formowanie struktury zatrudnienia, rekrutacja i onboarding.
- Projektowanie ścieżki kariery, płac i systemu motywacyjnego.
3. KOMUNIKACJA I ZARZĄDZANIE A DEIB
- Mapa różnorodności – jak się porozumiewamy zawodowo?
- Komunikacja informatywna.
- Udzielanie i przyjmowanie feedbacku.
- Motywowanie do pracy.
- Widzenie, słyszenie, czucie.
- Czas i deadliny.
- Zarządzanie stresem i przebodźcowanie.
- Ćwiczenie: Czy my to widzimy tak samo?
- Przeciwdziałanie wykluczeniu i tworzenie inkluzywnego środowiska pracy na poziomie zarządczym.
- Zróżnicowanie mojego zespołu – działania zarządcze:
- Diagnoza sytuacji wyjściowej
- Rozpoznanie SWOT.
- Zasoby i możliwości.
- Plan działania / strategia zarządzania różnorodnością.
- Elementy wspierające tworzenie środowiska szanującego zróżnicowanie – podsumowanie.