Różnorodność kulturowa jest cennym zasobem, jeśli się z niego umiejętnie czerpie. Kontakty z zagranicznym klientem lub partnerem wymagają wiedzy na temat jego kontekstu kulturowego.
Pracując w międzykulturowym środowisku często nie zdajemy sobie sprawy, jak silnie nasz sposób komunikacji i współpracy zdeterminowany jest przez kulturę, w której dorastaliśmy. Jednolita i czytelna kultura korporacyjna często nie wystarczy, by zniwelować różnice kulturowe,
Wiedza i świadomość różnic np. w komunikacji, sposobie podejmowania decyzji, obchodzenia się z czasem, konfliktami lub sposobie współpracy w zespole może przyczynić się do sukcesu lub porażki całego projektu.
Wyzwaniem pracy w środowisku międzykulturowym jest zrozumienie i akceptowanie różnic pomiędzy członkami zespołów lub klientami, przezwyciężanie stereotypów i uprzedzeń (własnych oraz członków zespołu) oraz budowanie kultury szacunku i akceptacji różnorodności.
Szkolenie z różnic międzykulturowych w zarządzaniu zespołem pozwala uczestnikom na rozwijanie kompetencji międzykulturowych. Uczestnicy zyskują większą świadomość swojej postawy, nastawienia i emocji wobec innej kultury, uczą się postrzegać sytuacje międzykulturowe z różnych perspektyw i zachowywać się w sposób elastyczny.
Poznają kulturowo uwarunkowane czynniki determinujące ich postrzeganie świata i tworzenie tzw. skryptów, którymi posługują się w pracy. Na podstawie koncepcji wymiarów kultury Geerta Hofstede zdobywają wiedzę o różnicach w kluczowych obszarach, determinujących ich zachowanie i sposoby współpracy w zespole.
Identyfikują czynniki utrudniające komunikację międzykulturową, korzystają ze wskazówek, jak poruszać się w różnorodnym kulturowo środowisku biznesowym i uczą się korzystać z narzędzi do przezwyciężania barier kulturowych.
Pozwala to rozwinąć umiejętności pracy w wielokulturowym zespole, motywowania pracowników czy klientów w sposób adekwatny kulturowo, skutecznie rozwiązywać konflikt i tworzyć środowisko pracy, które korzysta z różnorodności kulturowej.
Na życzenie klienta szkolenie może zostać rozwinięte o przypadki i opracowania dotyczące konkretnych krajów i kultur lub też o moduł związany z szokiem kulturowym i adaptacją do nowych warunków, związaną z relokacją pracownika.
Celem szczegółowym szkolenia jest zdobycie wiedzy, umiejętności i kompetencji w zakresie:
- umiejętności komunikacji i współpracy z reprezentantem obcej kultury
- własnych uwarunkowań kulturowych i ich wpływu na percepcję świata oraz tego, jak różnice kulturowe warunkują przebieg komunikacji biznesowej;
- dostosowania swojego zachowania do kontekstu kulturowego klienta i radzenia sobie w sytuacjach niejednoznacznych;
- komunikacji zgodnie z obowiązującym w danej kulturze kodem komunikacyjnym – werbalnie, pozawerbalnie i wirtualnie;
- postawy otwartości wobec innych kultur i postrzegania różnorodności jako zasobu;
- efektywnego zarządzania różnorodnością w zespole i wykorzystywania jej potencjału;
- efektywnej komunikacji w różnorodnych zespołach;
- specyfiki różnic wynikających z innego kontekstu kulturowego;
- kształtowania wśród pracowników postawy otwartości i akceptacji różnic;
- przeciwdziałania konfliktom wynikającym z różnic;
- uświadomienia sobie “nieświadomego uprzedzenia” (unconscious bias) i jego konsekwencji dla pracy zespołu i funkcjonowania organizacji;
- przezwyciężania uprzedzeń i stereotypów;
- tworzenia możliwości transferu kompetencji, dzielenia się know-how i zarządzania wiedzą w różnorodnym zespole;
- budowania kultury organizacyjnej sprzyjającej wykorzystaniu indywidualnego potencjału pracowników;
- wykorzystywania różnorodności jako narzędzia Społecznej Odpowiedzialności Biznesu (Karta Różnorodności, Diversity & Inclusion Rating).
1. Czym jest kultura i jak na nas wpływa?
- Definicja kultury i koncepcja góry lodowej wg Martinelli Silvio
- Wpływ kultury i socjalizacji na różnice w wartościach, przekonaniach, obyczajach i postawach
- Jak definiowanie kultury może pomóc w komunikacji międzykulturowej?
- Piramida Hofstede (osobowość, kultura, wartości uniwersalne)
- Proces negocjacji norm zachowań i wartości kulturowych
- Wymiary kultury
- Model DIN (Describe – Interpret – Evaluate)
2. Co wynika z różnic kulturowych?
- Etnocentryzm i etnorelatywizm
- Stereotypy i uprzedzenia
- Procesy stereotypizacji (ćwiczenie)
- Nieuświadamiane uprzedzenia (unconscious bias)
3. Wymiary kultury wg G. Hofstede
- Praca warsztatowa na podstawie narzędzia do porównywania kultur, określającego następujące wymiary kultury (Hofstede Insights):
- Dystans do władzy
- Kolektywizm vs. indywidualizm
- Kobiecość i męskość
- Unikanie niepewności
- Orientacja długoterminowa i krótkoterminowa
4. Kultura a style komunikowania – efektywna komunikacja międzykulturowa
- Style komunikowania (bezpośredni i pośredni) a konkretne kanały komunikacyjne:
- Komunikacja mailowa
- Rozmowa telefoniczna
- Spotkanie biznesowe
- Negocjacje
- Błędy w komunikacji międzykulturowej:
- Zakładane podobieństwo,
- Różnice językowe,
- Błędne interpretacje sygnałów niewerbalnych,
- Uprzedzenia,
- Skłonność do formułowania sądów wartościujących,
- Wysoki poziom lęku lub napięcia.
- Sposoby na unikanie błędów w komunikacji
5. Kultury niskiego i wysokiego kontekstu. Zwyczaje i savoir vivre
- Zwroty grzecznościowe
- Przywitanie, wręczanie wizytówek, prezentów
- Sposób postrzegania czasu i możliwe nieporozumienia wynikające z różnic
6. Wywiad kulturowy
- Rola pytań w wywiadzie kulturowym – otwarte, zamknięte, projekcyjne
- Jak rozmawiać z pracownikiem pochodzącym z obcego kręgu kulturowego – symulacja
7. Po przyjeździe do obcego kraju – strategie akulturacji
- Po przyjeździe do innego kraju
- Szok kulturowy wg Kalervo Oberg i jego etapy (Honeymoon, Distress, Reintegration, Autonomy, Independence)
- Rezultaty szoku kulturowego
- Sposoby radzenia sobie z szokiem kulturowym – studia przypadków
- Krzywe akulturacji
- Negocjacje norm zachowań i wartości kulturowych – symulacja