Transport i spedycja międzynarodowa i krajowa, przewozy drogowe, konwencja CMR, prawo przewozowe

Aktualny stan prawny oraz planowane zmiany

Szkolenia - logistyka, transport, spedycja onlineotwartezamkniete
Szkolenia transport drogowy skierowane są do kadry kierowniczej oraz pracowników odpowiadających za dostawy, eksport lub import towaru
Omówione zostanie polskie prawo przewozowe i zawarte w nim tematy takie jak ubezpieczenie cargo w transporcie międzynarodowym czy ubezpieczenie ładunku w transporcie krajowym.

INFORMACJE O SZKOLENIU

  • Dostarczamy narzędzia wspierające rozwój w postaci zadań przedszkoleniowych, poszkoleniowych oraz pigułek wiedzy (video, tekst, podcast).
  • Jeśli pojawiają się problemy techniczne w trakcie połączenia nasz asystent online jest dostępny i służy pomocą.
  • Cena obejmuje: udział w szkoleniu online, materiały w wersji elektronicznej, certyfikat PDF.
14.04.2025
10:00 - 16:00
Szkolenie online
950 zł netto/os.

TERMIN POTWIERDZONY

02.06.2025
10:00 - 16:00
Szkolenie online
950 zł netto/os.

Szkolenie otwarte
Szkolenia są organizowane w bardzo dobrych centrach edukacyjno szkoleniowych np. Golden Floor Tower w Warszawie. Centra są dobrze skomunikowane i nowoczesne. Mieszczą się w budynkach najwyższej klasy. W trakcie szkolenia zapewniamy catering i przerwy kawowe.

Dodatkową wartością szkolenia otwartego jest wymiana doświadczeń i wiedzy między uczestnikami i trenerem.

Szkolenie zamknięte

Program jest propozycją wstępną. Może zostać zmodyfikowany, aby odpowiedzieć na oczekiwania wynikające ze specyficznego kontekstu, dodatkowych potrzeb czy profilu grupy docelowej.

Zawartość może być realizowana w wersji warsztatowej, webinarowej, część materiału może być przedstawiona w formie pigułek wiedzy – video, podcast, infografiki. Może być również elementem większej akademii szkoleniowej.

IDEA SZKOLENIA (SZKOLENIE OTWARTESZKOLENIE ONLINESZKOLENIE ZAMKNIĘTE)

Ministerstwo Infrastruktury opublikowało propozycję zmian w ustawie o transporcie drogowym – istotne dla zleceniodawców.

W Projekcie ustawy o transporcie drogowym zakazuje się spedytorowi, nadawcy lub ich podwykonawcy:

  • zlecenie przewozu krajowego, międzynarodowego czy kabotażowego podmiotowi nie posiadającemu zezwolenia (licencji) na wykonywanie takich przewozów
  • zleceniodawca musi sprawdzić dokumenty przewoźnika oraz posiadać kopię tych dokumentów
  • zleceniodawca ma obowiązek przekazania przewoźnikowi/kierowcy „potwierdzenie zlecenia transportowego”, które musi zawierać nazwę zleceniodawcy, jego adres, numer NIP oraz termin wykonania danego zlecenia, nadawcę i odbiorcę – ma to na celu ułatwienie organom kontrolnym ustalenie kto zlecił transport przewoźnikowi
  • zleceniodawca musi przechowywać kopię w/w dokumentów przez okres 5 lat

Projekt przewiduje wysokie kary:

  • za zlecenie przewozu podmiotowi nie posiadającemu stosownych uprawnień, zezwoleń czy licencji kara 200 000 zł
  • osoba, która zleca wykonywanie krajowego przewozu drogowego rzeczy, międzynarodowego przewozu drogowego rzeczy lub przewozu kabotażowego rzeczy podmiotowi nieuprawnionemu, podlega karze pieniężnej w wysokości do 300 000 zł za naruszenia stwierdzone w wyniku jednej kontroli drogowej
  • suma kar pieniężnych nałożonych za naruszenia stwierdzone podczas kontroli u spedytora, nadawcy lub podwykonawcy tych podmiotów, nie może przekroczyć 1 000 000 złotych
  • karą za niewystawienie lub nieprzekazanie przewoźnikowi drogowemu „potwierdzenia zlecenia transportowego” oznaczać ma karę 1500 złotych.
  • jeżeli firma transportowa przedstawi nadawcy czy spedytorowi niezgodne ze stanem faktycznym, przerobionych lub podrobione zezwolenia lub licencje, wtedy projekt ustawy zakłada 12 000 złotych kary dla takiego nieuczciwego przewoźnika
  • brak archiwizacji dokumentów 100 000 zł

Szkolenie skierowane jest do kadry kierowniczej oraz pracowników odpowiadających za dostawy, eksport lub import towaru, z wykorzystaniem transportu i spedycji.

Ministerstwo Infrastruktury opublikowało propozycję zmian w ustawie o transporcie drogowym – istotne dla zleceniodawców.

W Projekcie ustawy o transporcie drogowym zakazuje się spedytorowi, nadawcy lub ich podwykonawcy:

  • zlecenie przewozu krajowego, międzynarodowego czy kabotażowego podmiotowi nie posiadającemu zezwolenia (licencji) na wykonywanie takich przewozów
  • zleceniodawca musi sprawdzić dokumenty przewoźnika oraz posiadać kopię tych dokumentów
  • zleceniodawca ma obowiązek przekazania przewoźnikowi/kierowcy „potwierdzenie zlecenia transportowego”, które musi zawierać nazwę zleceniodawcy, jego adres, numer NIP oraz termin wykonania danego zlecenia, nadawcę i odbiorcę – ma to na celu ułatwienie organom kontrolnym ustalenie kto zlecił transport przewoźnikowi
  • zleceniodawca musi przechowywać kopię w/w dokumentów przez okres 5 lat

Projekt przewiduje wysokie kary:

  • za zlecenie przewozu podmiotowi nie posiadającemu stosownych uprawnień, zezwoleń czy licencji kara 200 000 zł
  • osoba, która zleca wykonywanie krajowego przewozu drogowego rzeczy, międzynarodowego przewozu drogowego rzeczy lub przewozu kabotażowego rzeczy podmiotowi nieuprawnionemu, podlega karze pieniężnej w wysokości do 300 000 zł za naruszenia stwierdzone w wyniku jednej kontroli drogowej
  • suma kar pieniężnych nałożonych za naruszenia stwierdzone podczas kontroli u spedytora, nadawcy lub podwykonawcy tych podmiotów, nie może przekroczyć 1 000 000 złotych
  • karą za niewystawienie lub nieprzekazanie przewoźnikowi drogowemu „potwierdzenia zlecenia transportowego” oznaczać ma karę 1500 złotych.
  • jeżeli firma transportowa przedstawi nadawcy czy spedytorowi niezgodne ze stanem faktycznym, przerobionych lub podrobione zezwolenia lub licencje, wtedy projekt ustawy zakłada 12 000 złotych kary dla takiego nieuczciwego przewoźnika
  • brak archiwizacji dokumentów 100 000 zł

Szkolenie skierowane jest do kadry kierowniczej oraz pracowników odpowiadających za dostawy, eksport lub import towaru, z wykorzystaniem transportu i spedycji.

PROGRAM SZKOLENIA (SZKOLENIE OTWARTESZKOLENIE ONLINESZKOLENIE ZAMKNIĘTE)

1. Zanim złożysz reklamację u przewoźnika – czy warto inwestować w ubezpieczenie CARGO?

  • ograniczenia odpowiedzialności przewoźnika co do wysokości odszkodowania w przewozach międzynarodowych
  • dlaczego masz interes w tym by weryfikować ubezpieczenie przewoźnika i jak to robić skutecznie
  • przesłanki zwalniające przewoźnika od odpowiedzialności za szkody w towarze w czasie przewozu międzynarodowego
  • OC Przewoźnika ubezpiecza przewoźnika a nie ładunek
  • można mieć rację ale nie mieć pieniędzy tzw. „ciche klauzule”
  • zakres ubezpieczenia CARGO
  • czy CARGO zapłaci gdy przewoźnik odpowiada za szkodę?

2. Umowa spedycji i odpowiedzialność spedytora

  • czym się różni umowa spedycji od umowy przewozu
  • zakres odpowiedzialności spedytora
  • najczęściej popełniane błędy w umowach spedycji
  • skutki mylenia spedytora z przewoźnikiem
  • czego masz prawo wymagać od spedytora a czego raczej nie
  • czy zleceniodawca spedytora może domagać się dowodu, że spedytor zapłacił przewoźnikowi?
  • plaga wyłudzeń towarów (fałszywy spedytor, przewoźnik, nagła zmiana miejsca przeznaczenia itp.) i jak się przed tym bronić
  • instrukcja wysyłkowa, ważne narzędzie pracy spedytora

3. Omówienie proponowanych zmian w ustawie o transporcie drogowym istotne dla nadawców, spedytorów, logistyków

  • zakaz zlecania przewozu krajowego, międzynarodowego, kabotażowego podmiotom nieposiadającym zezwolenia/licencji na takie przewozy
  • spedytor, nadawca, podwykonawca ma obowiązek sprawdzenia uprawnień przewoźnika i posiadania u siebie kopi stosownych zezwoleń, uprawnień, licencji przewoźnika (okres przechowania 5 lat)
  • obowiązek przekazania przewoźnikowi (musi nim dysponować kierowca) potwierdzenia zlecenia transportowego, aby organy kontrolne mogły ustalić kto zlecił transport
  • wysokie kary:
  • za zlecenie przewozu podmiotowi nieuprawnionemu 200 000 zł
  • za brak przekazania przewoźnikowi „potwierdzenia zlecenie transportowego” 1500 zł
  • za brak archiwizacji dokumentów 100 000 zł
  • suma kar podczas jednej kontroli 1 000 000 zł

4. Odpowiedzialność i dochodzenie roszczeń z tytułu umowy przewozu towarów – krajowe i międzynarodowe (Prawo przewozowe, Konwencja CMR).

  • podstawy prawne,
  • zakres odpowiedzialności przewoźnika,
  • niedyspozytywny charakter klauzul Konwencji CMR i Prawa przewozowego (nie podlegają woli stron) np. w Konwencji CMR kary umowne za opóźnienie w dostawie nie maja mocy prawnej,
  • kto ma obowiązek załadować, rozładować towar, kto ma mocować towar na pojeździe, podstawy prawne, wysokie kary dla nadawców i załadowców (8 tys. zł za wykroczenie),
  • umowa to podstawa a list przewozowy jest dowodem tej umowy,
  • najczęściej popełniane błędy w umowach przewozu i w listach przewozowych,
  • zasady poprawnego wypełniania listu przewozowego w przewozach międzynarodowych,
  • najczęstsze przyczyny powstawania szkód w przewozach drogowych,
  • postępowanie w przypadku stwierdzenia uszkodzenia, ubytku, utraty lub opóźnienia w dostawie: co powinien zrobić przewoźnik, a co odbiorca (oraz spedytor),
  • przykłady praktyczne,
  • jak powinna wyglądać poprawnie złożona reklamacja,
  • jak powinna wyglądać prawidłowa odpowiedź przewoźnika.

5. Pytania, dyskusja

1. Zanim złożysz reklamację u przewoźnika – czy warto inwestować w ubezpieczenie CARGO?

  • ograniczenia odpowiedzialności przewoźnika co do wysokości odszkodowania w przewozach międzynarodowych
  • dlaczego masz interes w tym by weryfikować ubezpieczenie przewoźnika i jak to robić skutecznie
  • przesłanki zwalniające przewoźnika od odpowiedzialności za szkody w towarze w czasie przewozu międzynarodowego
  • OC Przewoźnika ubezpiecza przewoźnika a nie ładunek
  • można mieć rację ale nie mieć pieniędzy tzw. „ciche klauzule”
  • zakres ubezpieczenia CARGO
  • czy CARGO zapłaci gdy przewoźnik odpowiada za szkodę?

2. Umowa spedycji i odpowiedzialność spedytora

  • czym się różni umowa spedycji od umowy przewozu
  • zakres odpowiedzialności spedytora
  • najczęściej popełniane błędy w umowach spedycji
  • skutki mylenia spedytora z przewoźnikiem
  • czego masz prawo wymagać od spedytora a czego raczej nie
  • czy zleceniodawca spedytora może domagać się dowodu, że spedytor zapłacił przewoźnikowi?
  • plaga wyłudzeń towarów (fałszywy spedytor, przewoźnik, nagła zmiana miejsca przeznaczenia itp.) i jak się przed tym bronić
  • instrukcja wysyłkowa, ważne narzędzie pracy spedytora

3. Omówienie proponowanych zmian w ustawie o transporcie drogowym istotne dla nadawców, spedytorów, logistyków

  • zakaz zlecania przewozu krajowego, międzynarodowego, kabotażowego podmiotom nieposiadającym zezwolenia/licencji na takie przewozy
  • spedytor, nadawca, podwykonawca ma obowiązek sprawdzenia uprawnień przewoźnika i posiadania u siebie kopi stosownych zezwoleń, uprawnień, licencji przewoźnika (okres przechowania 5 lat)
  • obowiązek przekazania przewoźnikowi (musi nim dysponować kierowca) potwierdzenia zlecenia transportowego, aby organy kontrolne mogły ustalić kto zlecił transport
  • wysokie kary:
  • za zlecenie przewozu podmiotowi nieuprawnionemu 200 000 zł
  • za brak przekazania przewoźnikowi „potwierdzenia zlecenie transportowego” 1500 zł
  • za brak archiwizacji dokumentów 100 000 zł
  • suma kar podczas jednej kontroli 1 000 000 zł

4. Odpowiedzialność i dochodzenie roszczeń z tytułu umowy przewozu towarów – krajowe i międzynarodowe (Prawo przewozowe, Konwencja CMR).

  • podstawy prawne,
  • zakres odpowiedzialności przewoźnika,
  • niedyspozytywny charakter klauzul Konwencji CMR i Prawa przewozowego (nie podlegają woli stron) np. w Konwencji CMR kary umowne za opóźnienie w dostawie nie maja mocy prawnej,
  • kto ma obowiązek załadować, rozładować towar, kto ma mocować towar na pojeździe, podstawy prawne, wysokie kary dla nadawców i załadowców (8 tys. zł za wykroczenie),
  • umowa to podstawa a list przewozowy jest dowodem tej umowy,
  • najczęściej popełniane błędy w umowach przewozu i w listach przewozowych,
  • zasady poprawnego wypełniania listu przewozowego w przewozach międzynarodowych,
  • najczęstsze przyczyny powstawania szkód w przewozach drogowych,
  • postępowanie w przypadku stwierdzenia uszkodzenia, ubytku, utraty lub opóźnienia w dostawie: co powinien zrobić przewoźnik, a co odbiorca (oraz spedytor),
  • przykłady praktyczne,
  • jak powinna wyglądać poprawnie złożona reklamacja,
  • jak powinna wyglądać prawidłowa odpowiedź przewoźnika.

5. Pytania, dyskusja

MIELIŚMY PRZYJEMNOŚĆ PRACOWAĆ DLA:

1

Przeszkoliliśmy ponad 40000 dyrektorów, menedżerów, kierowników i naczelników.

2

W Akademiach menedżerskich, w których mierzyliśmy efektywność (47 projektów 286 dni szkol.) poziom kompetencji wzrósł średnio o 16%.

3

Pracujemy na poziomie kompetencji (wiem co i jak mam zrobić), motywacji (wierzę, że warto), postawy (zamierzam to zrobić) , wdrożenia (follow up)

4

Zgodnie z badaniami przeprowadzonymi przez amerykańskie centrum Center for American Progress, koszt zastąpienia pracowników wynosi około 16% ich rocznego wynagrodzenia. W przypadku menadżera zwiększa się do 100%.

Szkolenie związane z:
  • Konwencja CMR a prawo przewozowe
  • Konwencja CMR co reguluje
  • Konwencja o umowie międzynarodowego przewozu drogowego towarów
  • Konwencja CMR 2019
  • Prawo przewozowe
  • Szkolenia transport drogowy

OPINIE O SZKOLENIACH

Justyna Baryła-Rychert


Project Manager
tel.: 505 273 483tel.: 505 273 500
fax: (22) 266 08 51
j.baryla@projektgamma.pl
Justyna Baryła-Rychert

Justyna Baryła-Rychert


Project Manager
tel.: 505 273 483tel.: 505 273 500
fax: (22) 266 08 51
j.baryla@projektgamma.pl
Justyna Baryła-Rychert

Justyna Baryła-Rychert


Project Manager
tel.: 505 273 483tel.: 505 273 500
fax: (22) 266 08 51
j.baryla@projektgamma.pl
Justyna Baryła-Rychert
Zaznacz liczebność grupy i zostaw dane kontaktowe, a odezwiemy się z wyceną szkolenia.

ZOBACZ NAJBLIŻSZE Szkolenia - logistyka, transport, spedycja

Rozporządzenie European Union Deforestation Regulation (EUDR) zakazuje wprowadzania na rynek Unii Europejskiej lub eksportowania produktów, które nie spełniają wymogów zrównoważonego rozwoju. Regulacje obejmują siedem grup towarów, m.in. drewno, olej palmowy, soja, kauczuk, bydło, kakao, kawa oraz produkty wytworzone lub zawierające w składzie powyższe wyroby, uzyskane poprzez np. karmienie zwierząt tymi towarami (zastosowanie w paszach).

2025-04-23
23 kwietnia 2025
2025-04-23
Szkolenie online Szkolenie online
Dostępne jest szkolenie zamknięte.

Szkolenie poświęcone będzie przedstawieniu możliwości stosowania optymalnych procedur celnych, najczęściej popełnianym błędom oraz wskazaniem ich rozwiązywania/unikania.

2025-04-23
23 kwietnia 2025
2025-04-23
Szkolenie online Szkolenie online

Na szkolenie serdecznie zapraszamy wszystkie osoby zawodowo zajmujące się obrotem międzynarodowym, osoby odpowiedzialne za rozliczenia importu towarów w firmie oraz za rozliczenia podatkowe.

2025-04-25
25 kwietnia 2025
2025-04-25
Szkolenie online Szkolenie online
Dostępne jest szkolenie zamknięte.