Zaufanie jest tak podstawowym elementem biznesu, że bardzo rzadko omawiane jest w sposób analityczny i przystępny. Książka „Szybkość zaufania” zawiera liczne porady dla przedsiębiorców dotyczące tego, jak radzić sobie z zaufaniem w celu przyspieszenia rozwoju i zredukowania kosztów, pomijając przy tym wszelkie pułapki. Im więcej zaufania w firmie, tym szybciej można pracować przy mniejszych kosztach.
Szybkość, na jaką możesz ocenić zaufanie decyduje o tym, w jakim tempie firma może się rozwijać, ponieważ wpływa ona na każdy rodzaj relacji. Mówimy tu o relacji z pracownikami, nowozatrudnionymi, partnerami biznesowymi, inwestorami oraz klientami.
Autor książki poświęcił całą swoją karierę na opracowanie zasad w niej zawartych. Podzielił on zaufanie na cztery główne komponenty: integralność, zamiar, zdolność i wynik. Pierwsze dwa definiują charakter, a dwa kolejne kompetencje. Pomiary niedoboru tych komponentów pozwalają określić sposób na naprawienie, zbudowanie lub zwiększenie zaufania.
Integralność – bez niej nie jesteśmy w stanie stworzyć fundamentów, na których można zbudować zaufanie. Covey definiuje ten czynnik jako bycie uczciwym, mówienie prawdy oraz pozostawianie odpowiedniego wrażenia. Oprócz uczciwości, integralność wymaga trzech rzeczy: stosowności – zachowanie zgodne z naszymi wartościami budzi zaufanie; pokory – to, co dobre, musi być ważniejsze od bycia dobrym; odwagi – kiedy właściwe działanie przychodzi z trudem, integralność wymaga odwagi.
ZOBACZ NASZE SZKOLENIA:
Jakie są najskuteczniejsze techniki motywacyjne? Jak zostać mentorem dla mniej doświadczonych współpracowników? Jak stres wpływa na podejmowanie decyzji? Jak obudzić zespół sprzedażowy? Zobacz co proponujemy:
Zapraszamy.
Zamiar – autor definiuje zamiar jako plan lub cel i dzieli na trzy komponenty: motyw – motyw, który najbardziej budzi zaufanie to ten, który przejawia się prawdziwą troską o pracowników i klientów; program – co zamierzasz robić bazując na swoim motywie? Program, który budzi największe zaufanie jest korzystny dla obu stron; zachowanie – chodzi o konkretne działanie, które wynika z motywu i programu. Zachowanie, które budzi duże zaufanie to działanie w najlepszym interesie innych osób. Przedsiębiorcy powinni skupiać się na relacjach z klientami i partnerami.
Zdolność – autor dzieli ten czynnik na cztery kluczowe części: talent, postawę, wiedzę i styl. Im bardziej odpowiadają one potrzebom sytuacji, tym wyższe są kompetencje. Przy ocenie możliwości inwestycyjnych, należy skupić się na zdolnościach zespołu zarządzającego: czy sprosta on oczekiwaniom, których wymaga szybki rozwój firmy.
Wyniki – Najsilniejszym i najprostszym testem na zaufanie jest wynik – nie tylko jaki on był, ale też jak powstał. To jest szczególnie ważne dla przedsiębiorców, którzy myślą o nowych przedsięwzięciach. Rozmawiając z kierownikami wyższego szczebla, warto zwracać uwagę na sprawdzone wyniki, ich wkład we wcześniejsze sukcesy firmy oraz ich znaczenie dla potrzeb firmy.
Inwestowanie w zaufanie – autor wskazuje na 13 różnych inicjatyw, których przedsiębiorcy mogą się podjąć, aby wzbudzić zaufanie. Ponieważ jego budowanie w naszym miejscu pracy napędza jego rozwój, kluczową kwestią jest to, jak i gdzie tworzyć te inwestycje w zaufanie. Zadajmy sobie pytania: co możemy osiągnąć poprzez inwestycję w zaufanie? Co ryzykujemy poświęcając nasze zasoby w celu jego budowy?
Książka „Szybkość zaufania” udowadnia, że im większe zaufanie zbudujemy, tym lepszymi przedsiębiorcami się staniemy. Ta sama zasada dotyczy osobistych relacji z innymi ludźmi.