Aby odnaleźć klucz do sukcesu, zespół badawczy Collinsa, składający się z 21 naukowców, w trakcie pięcioletniego projektu przeanalizował około 6 000 artykułów, stworzył ponad 2 000 stron transkrypcji wywiadów oraz 384 megabajtów danych komputerowych. Rezultaty mogą zaskoczyć wielu czytelników, a niektórych nawet zmartwić.
Wyzwanie – „Built to Last”, definiujące badanie na temat zarządzania z lat dziewięćdziesiątych, pokazało, jak największe firmy z upływem czasu zaczęły triumfować nad innymi oraz jak długoterminowe wyniki mogą zostać zawarte w DNA przedsiębiorstwa od samych początków jego istnienia. Ale co z firmami, które nie rodzą się z dobrym DNA? Jak dobre, przeciętne, a nawet słabe firmy zyskują nieustającą świetność?
Badanie – nasuwa się tu pytanie, które już od lat krążyło po głowie autora. Czy istnieją firmy, które przeciwstawiają się grawitacji i przekształcają długotrwałą przeciętność w długotrwałą wyższość i przewagę? I jeśli tak, to jakie są uniwersalne cechy charakterystyczne, które powodują, że dobre firmy stają się świetne?
Standardy – przy użyciu wskaźników referencyjnych, Collins i jego zespół badawczy zidentyfikowali zestaw elitarnych firm, którym udało się uzyskać wysokie wyniki i utrzymać je na tym samym poziomie przez co najmniej 15 lat. Brzmi wspaniale. Po gwałtownym skoku, te „kwitnące” przedsiębiorstwa wygenerowały skumulowaną stopę zwrotu z akcji, która przebiła rynek giełdowy średnio 7 razy w ciągu 15 lat, osiągając wynik lepszy niż dwukrotność wyników uzyskanych przez indeks złożony największych światowych firm, takich jak Coca-Cola, Intel, General Electric i Merck.
Porównania – zespół badawczy zestawił ze sobą te „kwitnące” firmy z ostrożnie dobraną grupą przedsiębiorstw, którym, nie udało się przeskoczyć z dobrego poziomu na ten najlepszy. Jaka była między nimi różnica? Dlaczego jedna grupa firm odniosła tak spektakularny sukces, a pozostałe były tylko „dobre”?
W ciągu pięciu lat, naukowcy w swoim badaniu przeanalizowali historię wszystkich 28 spółek. Po spędzeniu godzin na odczytywaniu masy danych i tysięcy stron wywiadów, Collins i jego zespół odkryli kluczowe wyznaczniki sukcesu, które sprawiły, że niektóre firmy go osiągnęły, a niektóre nie.
Wyniki – rezultaty badania „Od dobrego do wielkiego” mogą zaskoczyć wielu czytelników i rzucić światło na praktycznie każdy obszar strategii zarządzania. Wyniki te składają się z pięciu punktów: Liderzy Piątego Stopnia (zespół badawczy był bardzo zaskoczony tym, że istnieje pewien rodzaj przywództwa, który jest wymagany, aby doprowadzić do sukcesu firmy); Koncepcja Jeża (aby dotrzeć od dobrego do wielkiego, należy przekraczać kompetencje); Kultura Dyscypliny (kiedy połączymy kulturę dyscypliny z etyką przedsiębiorczości, otrzymamy magiczną alchemię dobrych wyników); Akceleratory Technologii („kwitnące” firmy w inny sposób myślą o roli technologii); Koło Zamachowe i Błędne Koło Powiązań (ci, którzy uruchamiają radykalne programy zmian i przeprowadzają bolesną restrukturyzację, najprawdopodobniej poniosą porażkę podczas próby wkroczenia na wyższy poziom).
„Niektóre z kluczowych koncepcji rozpoznanych w trakcie badania”, komentuje Jim Collins, „są sprzeczne z naszą nowoczesną kulturą i mogą zmartwić wielu ludzi”. Prawdopodobnie tak będzie, ale kogo stać na zlekceważenie takich wyników?