Rola lidera w budowaniu zespołu
W procesie budowania zespołu, określanego często mianem teambulding'u, kluczową rolę odgrywa przywódca, szef, lider, który nie tylko czuje się częścią zespołu, ale i działa na jego korzyść.
Błędem bardzo często popełnianym przez młodych menadżerów, którzy dopiero awansowali na stanowisko zarządcze, jest niejednokrotnie trudność w odnalezieniu się w nowej, trudnej roli.
Tymczasem wystarczy wyjść z dotychczasowej roli osoby konkurującej z innymi pracownikami w firmie i zacząć wspólnie z zespołem wyznaczyć cel i dążyć do jego osiągnięcia, nie zważając przy tym na przeszkody, które z całą pewnością będą się pojawiać.
Dobry menadżer potrafi ocenić zasoby ludzkie, jakimi dysponuje i potencjał, tkwiący w pracownikach. Dzięki temu, rozplanowanie funkcji przydzielonych do poszczególnych stanowisk, pozwala na sprawne komunikowanie wizji i planu działania. Tylko w ten sposób można osiągnąć wspólnie ponadprzeciętne wyniki.
ZOBACZ NASZE SZKOLENIA:
Firmowe imprezy integracyjne są idealną okazją na nawiązanie relacji między pracownikami. Impreza integracyjna,podczas której uczestnicy doświadczają atrakcyjnych w formie gier szkoleniowych, a następnie z pomocą trenera pozyskują wiedzę na temat zjawisk i procesów, które zaszły, może stać się solidnym fundamentem dalszych relacji służbowych.
Poznaj nasze rozwiązania zaprojektowane w duchu team building :
Budowanie zespołu ma na celu równe zaangażowanie wszystkich jego członków, tak, by to nie tylko szef, czy też bardziej pracowici członkowie zespołu, realizowali zamierzone cele.
Rolą lidera jest w tym wypadku motywowanie grupy, poprzez wytyczenie ścieżki działania i docenienie starań, polegających na przyjmowaniu dodatkowych zadań rozwojowych oraz nowych obowiązków.
Mimo iż poszczególne osoby w zespole mogą początkowo działań nieudolnie i popełniać błędy, to mimo wszystko lider powinien unikać perfekcjonistycznych zachowań i dać grupie przestrzeń do nauki, także jeśli będą jej towarzyszyć bardziej lub mniej liczne potknięcia.
W efekcie zdobywania kolejnych doświadczeń i umiejętności, błędy w końcu przestaną się pojawiać, a zespół stanie się grupą zaangażowanych w pracę, samodzielnych ekspertów.
Osiągnięcie przez zespół celu, oznacza, że jest on w pełni zintegrowany i trwały. Na tym etapie ważne jest by świętować sukcesy.
Z tego względu, tak wiele menadżerów z wieloletnim stażem organizuje wyjazdy pracownicze lub towarzyskie spotkania firmowe, które umacniają zespół.
Budowanie zespołu nie jest sprawą łatwą, szczególnie jeśli menadżer stał się liderem w stosunkowo niedawnym czasie, Świadomość jednak, jakie zachowania wzmacniają grupę, a jakie jej szkodzą, przyczyniają się do wzmocnienia zespołu.