Jak postępować z trudnym pracownikiem?
Zapewne każdy pracodawca czy osoba zarządzająca ma za sobą doświadczenia z pracownikiem, którego można było określić jako trudnego we współpracy czy współżyciu. Czasami najprostszym i najefektywniejszym wyjściem jest rozstanie się z takim pracownikiem. Inaczej sytuacja wygląda, kiedy mimo swojego trudnego charakteru jest on tym, który dowozi najwięcej projektów i przynosi do firmy najwięcej pieniędzy. Jak postępować z trudnym pracownikiem?
Jednak takie podejście może być bardzo zgubne – pomijając atmosferę w zespole, która nie ma szans na bycie inną niż negatywna, każda wymiana pracownika wybija zespół z jego rytmu. Nowa osoba potrzebuje trochę czasu na wdrożenie, okrzepnięcie i zapoznanie się z zadaniami i toczącymi się projektami.
ZOBACZ NASZE SZKOLENIA:
Firma Gamma sp. j. rekomenduje szkolenia: Zarządzanie zmianą - Kompleksowe przygotowanie do procesu wprowadzania zmiany w organizacji. Zarządzanie zespołem - Doskonalenie umiejętności zarządzania zespołem pracowniczym. szkolenie zarządzanie projektami – Jak zadbać o procesy w projekcie czyli zapoznanie z metodyką PMI. Zobacz inne szkolenia menadżerskie online i webinaryZ pewnością osobie określanej jako trudna nie powinno się powierzać zarządzania zespołem, czy dawać jakiejkolwiek innej władzy. Może to ona odebrać jako formę przyzwolenia i akceptacji jej zachowania. Ponadto zespół, który ma z daną osobą problem, z pewnością nie będzie chciał pracować pod jej nadzorem.
Nie znam osoby, która nie marzyłaby, żeby wszystko wokół niej toczyło się gładko, bez większych turbulencji czy przeszkód. Pracując jednak z ludźmi trzeba mieć na uwadze to, że czynnik ludzki jest chyba bardziej nieprzewidywalny od sił natury. A już prowadząc firmę absolutnie trzeba mieć nie dość, że dużo energii i siły do walki o przetrwanie na konkurencyjnym rynku to również tyle samo, jeśli nie więcej cierpliwości do pracowników.
Podczas prowadzenia rozmowy rekrutacyjnej nikt nie jest do końca pewny, jakim pracownikiem okaże się kandydat.
Jeżeli bowiem jest on inteligentny to będzie potrafił w trakcie rozmowy, która przecież trwa zazwyczaj około godziny, stworzyć wrażenie człowieka idealnie pasującego do organizacji. Żaden z nich też nie przyzna się do tego, że jest konfliktowy, lub z natury stara się pracować jak najmniejszym nakładem sił. Jeżeli zatem będziemy mieli tego pecha i zatrudnimy taką osobę, to prędzej czy później okaże się, że zafundowaliśmy sobie nie lada problem. Pojawia się wtedy pytanie: jak postępować z trudnym pracownikiem?
Odpowiedź jest jedna – należy do sprawy podejść indywidualnie. Nie da się podać jednej, konkretnej recepty, bowiem środki, jakich należy użyć są zależne od wielu zmiennych, między innymi od tego jak bardzo zależy nam na utrzymaniu w pracy tej problemowej jednostki, czy możemy sobie pozwolić na stratę innego członka załogi (z którym nasz delikwent jest w konflikcie), jakie mamy możliwości przesunięć kadrowych lub czy jego zachowanie może nas narazić na straty lub problemy.
Zwolnienie takiej osoby, choć wdaje się łatwym i oczywistym załatwieniem sprawy, wcale takie być nie musi. Jest to niejako chowanie głowy w piasek (choć czasem jest to rzeczywiście jedyne wyjście, by uchronić się przed poważniejszymi problemami). Zanim dojdzie do ostateczności są inne metody na zdyscyplinowanie trudnego pracownika.
Na czym polegają i jakie niosą ze sobą korzyści i ryzyka to temat niejednego szkolenia, które każdy menadżer chcący być odpowiednio przygotowany do pełnienia swojej funkcji powinien odbyć.
Retencja – jak zatrzymać najlepszych pracowników w firmie?
Koszty pozafinansowe w postaci obniżenia motywacji i zaangażowania są trudne do oszacowania, choć odczuwane. Szkolenie z zarzadzania retencją uczy nas – wykorzystując do tego współczesne…- 800 pigułek wiedzy
- 40 filmów edukacyjnych
- ~14h nagrań raportów w wersji audiobook i wiele więcej