Autorytet jest bardzo ważny dla każdej osoby, która musi jakoś zarządzać projektem, kierować zespołem ludzi czy po prostu dla każdego, który pełni szeroko pojęte funkcje kierownicze. Bez autorytetu.. cóż nikt nie będzie nas słuchał, co niestety szybko przełoży się na kiepskie relacje z pracownikami i zaowocować może nawet zdjęciem nas z funkcji...
Cechy potrzebne do posiadania autorytetu
Co trzeba w sobie mieć, aby się cieszyć autorytetem? Oczywiście trudno dokładnie to ocenić - czasem bowiem szacunkiem cieszy się ktoś ze względu nawet na tylko jedną rzecz. Niemniej jednak można wyróżnić pewne cechy charakteru oraz umiejętnosci, które pomogą nam zbudować autorytet. Co będzie do nich należało?
1) Wiedza Przede wszystkim należy znać się na tym, co się robi. Nigdy nie uda nam się zbudować autorytetu, jeśli nasi pracownicy będą mieli znacznie większą wiedzę. Czasami oczywiście może się zdarzyć, że ktoś na pewnych rzeczach będzie się znał znacznie lepiej - wtedy warto wykorzystać jego umiejętności, nie starać się go pokonać.
2) Traktowanie pracowników Jeśli chcemy zbudować swój autorytet to zdecydowanie należy zadbać o dobre relacje z pracownikami. Należy być oczywiscie stanowczym, jednak jednocześnie trzeba zwracać się do nich z szacunkiem. Warto też poznać swoich pracowników - dowiedzieć się, czy mają rodziny, zapytać o nie...
3) "Za mną" a nie "idź" Budując autorytet pamiętajmy także, że
kierowanie zespołem pociąga za sobą pewną odpowiedzialność. Nie możemy nakazać wykonania pracownikom zadań, zaś samemu nic nie robić. Trzeba pokazywać swoim przykładem, jak trzeba pracować. Pojawiajmy się zatem w pracy rano, nie bierzmy za długo wolnego - to tylko osłabi relacje między nami a pracownikami.
4) Umiejętności psychologiczne Na koniec warto podkreślić, że uda nam się dość łatwo zbudować autorytet, jeśli posiądziemy pewne umiejętności psychologiczne. Jakie? Otóż na pewno musimy umieć rozmawiać z ludźmi, dopasowywać zadania do ich predyspozycji oraz umiejętności a także umieć rozpoznawać talenty w firmie. Pamiętajmy także o tym, aby nie ulec fałszywej pysze - wielu z nas bowiem jest przekonanych o tym, że doskonale się porozumiewa i świetnie wyłapuje kto, do czego jest zdolny. Jeśli zaś posłuchamy pracowników, może się okazać, że jest zupełnie inaczej. Warto zatem korzystać dzisiaj z bogatej oferty przeróżnego rodzaju szkoleń itd., dzięki którym nauczymy się, jak budować autorytet.
5) Pokora i przyznanie się do błędu Warto także zauważyć, że jesteśmy tylko ludźmi. Słuchajmy pracowników - ich propozycje rozwiązań czasem mogą mieć naprawdę dużo sensu. Umiejmy także przyznać się do tego, że coś nam nie wyszło.