MBTI ®
MBTI® (Myers – Brigs Type Indicator) jest narzędziem, które pomaga w zrozumieniu stylu funkcjonowania każdego człowieka. Pokazuje preferowane strategie budowania relacji z innymi, podejmowania decyzji, wyjaśnia i pomaga zaakceptować różnice pomiędzy ludźmi, dzięki temu jest przydatne do rozwijania różnorodnych kompetencji tak w życiu zawodowym jak i osobistym w sposób świadomy i zgodny z naszymi potrzebami i wartościami.
Dlatego jest równie często wykorzystywany do rozwoju kompetencji menedżerskich, sprzedażowych jak i tych, które są podstawą efektywności osobistej.
Mimo, że jest MBTI® narzędziem psychometrycznym opartym na teorii Carla Gustava Junga, uniknięto w nim żargonu psychologicznego i osadzono je bardzo mocno w realiach biznesowych i życiowych.
Przy użyciu MBTI® można pracować nad rozwojem:
- kompetencji przywódczych,
- kompetencji komunikacyjnych,
- kompetencji związanych z podejmowaniem decyzji,
- efektywnością osobistą i zespołową,
- asertywnością,
- sprzedażą,
- kreatywnością i twórczym rozwiązywaniem problemów,
Zastosowanie:
MBTI bada wrodzone preferencje określając typ osobowości wg teorii szwajcarskiego psychiatry Carla Gustawa Junga.
MBTI jest jednym z niewielu modeli osobowości opisującym różnice w sposób pozytywny.
Wskaźnik jest używany do pokazywania możliwości osób, a nie ich ograniczeń. Wykorzystywany w coachingu, szkoleniach z obszaru sprzedaży, zarządzania i efektywności osobistej.
Case study:
Projekt rozwojowy dla zespołu backoffice oraz sprzedaży w firmie usług b2b. Zorientowany na podniesienie umiejętności pełnego wykorzystywania potencjału zespołu poprzez poznanie i zrozumienie własnego typu osobowości oraz typów jego członków oraz adekwatne wykorzystanie tej wiedzy do modyfikacji swojego sposobu pracy.
Przed rozpoczęciem projektu uczestnicy wypełnili kwestionariusz MBTI. Praca na cyklu warsztatów obejmowała zarówno pracę nad własnym typem MBTI® jak i pracę nad rozwijaniem poszczególnych kompetencji. Ważnym elementem były indywidualne plany działania, które zakładały wdrażanie nowych sposobów działania – były zdefiniowane w czasie i w rezultatach (do kiedy i jakie są kryteria sukcesu) .
Rezultatem był wzrost umiejętności budowania efektywnie funkcjonujących zespołów oraz rozwinięcie umiejętności rozpoznania potrzeb i preferencji pracowników.