MINDSONAR ®
MindSonar® jest metodą mierzenia i opisywania indywidualnego profilu stylu myślenia, działania, podejmowania decyzji i systemu wartości. Wykorzystuje między innymi popularną i zyskującą coraz większe zainteresowanie w Polsce teorię Spiral Dynamics®. Wyróżnia się spośród wielu narzędzi psychologicznych, ponieważ dostarcza organizacjom najszerszą analizę wartości, kryteriów działania oraz stylów myślenia pracowników.
Jest to jedyny w Polsce model badający, jak ludzie myślą w konkretnych sytuacjach/ kontekstach i co jest dla nich ważne. Dzięki temu uwidacznia różnicę w funkcjonowaniu osoby, uzależnione od tego w jakiej sytuacji i roli działa
Korzystając z teorii wartości Gravesa, narzędzie rozpoznaje jeden z siedmiu napędów, które aktywują uczestnika do działania:
- napęd fioletowy (bezpieczeństwo),
- napęd czerwony (siła),
- napęd niebieski (porządek),
- napęd pomarańczowy (rywalizacja),
- napęd zielony (ideały),
- napęd żółty (uczenie się),
- napęd turkusowy (holistyczny).
Narzędzie wykorzystuje koncepcję Spiral Dynamics, która sprawdza się w pracy nad różnicami pokoleniowymi, badaniem kultury organizacyjnej firmy oraz rozwojem pracowników.
Mindsonar® rozpoznaje również reprezentację metaprogramów u poszczególnych osób badanych:
- reaktywny vs. proaktywny,
- na cel vs. od problemu,
- odniesienie zewnętrzne vs. wewnętrzne,
- procedury vs. opcje,
- różnicowanie vs. dopasowanie,
- zewnętrzne vs. wewnętrzne źródło komfortu,
- szczegółowy vs. ogólny,
- zmiana vs. rozwój vs. utrzymanie,
- informacja vs. działanie vs. ludzie,
- użycie vs. struktura vs. idea,
- solo vs. w pobliżu vs. razem,
- przyszłość vs. teraźniejszość vs. przeszłość,
- kinestetyk vs. słuchowiec vs. wzrokowiec.
Zastosowanie:
Rozpoznawanie strategii podejmowania decyzji, myślenia , motywacji. Najczęściej stosowany do wsparcia procesów rozwojowych podczas coachingu oraz cyklów szkoleń kompetencyjnych. Może wspierać rozwój w zasadzie wszystkich kompetencji – menedżerskich, sprzedażowych, związanych z efektywnością osobistą.
Case study:
Projekt sprzedażowy dla średniej wielkości organizacji, dla działu sprzedaży. Jako, że wcześniejsze szkolenia zorientowane wyłącznie na rozwój kompetencji nie przynosiły spodziewanego efektu oczekiwanie klienta dotyczyło zaprojektowania procesu, który położy duży nacisk na pracę w sferze mentalnej, wartości i motywacji.
Testem Mindsonar® zostały zbadane następujące obszary:
- nastawienie na osiąganie wyników ,
- motywację, budowanie relacji,
- konsekwencję w działaniu,
- poczucie wpływu i odpowiedzialności,
- sposób podejmowania decyzji.
W rezultacie powstały indywidualne profile MiindSonar® , następnie, wraz w zespołem sprzedażowym i ich został wypracowany optymalny model handlowca jaki powinien funkcjonować w organizacji. Uczestnicy warsztatów w ramach ćwiczeń wzmacniali swoje obszary do rozwoju , tak by podnieść swoje kompetencje i jak najbardziej zbliżyć się do wypracowanych założeń. Profile uczestników powstałe dzięki badaniu Mindsonar® pozwoliły zaplanować i zrealizować również indywidulane działania rozwojowe i wdrożeniowe angażujące bardziej doświadczonych kolegów oraz menedżerów (mentoring, działania peer-2-peer).
Case study II:
Projekt doradczo-rozwojowy dla branży automoto, którego celem było wzmocnienie zaangażowania pracowników na różnych szczeblach organizacji. Pierwszym etapem było zdefiniowanie jasnego celu i wskaźników zaangażowania pracowników – poznanie oczekiwań zarządu, perspektywy kadry menedżerskiej n-1, n-2 i n-3 oraz samych pracowników.
Narzędziem najbardziej adekwatnym do powstałych założeń okazał się Mindsonar®. U członków zarządu zostały rozpoznane wartości osobiste i ich wpływ na przyjmowane modele przywódcze. Indywidualna praca z każdym z zarządzających pozwoliła zbliżyć się do oczekiwanego kierunku. Wypracowana wizja zaangażowanego zespołu wymagała przeprowadzenia szkoleń i spotkań mentalnych z pracownikami – w formule tradycyjnych szkoleń oraz essence learning (krótkich form szkoleniowych) .
Coroczne Badanie zaangażowania i satysfakcji pracowników wskazało poprawę parametrów zaangażowania o 22%.