KOMUNIKACJA INTERPERSONALNA

Gamma 4 IT onlineotwartezamkniete
Zawsze jest przestrzeń na podniesienie produktywności IT
Zdolności komunikacyjne są niezbędne do dobrej współpracy z członkami zespołu projektowego oraz również ze wszystkimi osobami, na które projekt w jakiś sposób będzie oddziaływał, zarówno przed przystąpieniem do jego realizacji, w jej trakcie, jak również po jego zamknięciu. Zapraszamy na szkolenie z komunikacji interpersonalnej dla IT.

INFORMACJE O SZKOLENIU

Poniższy program jest punktem wyjścia do rozmowy na temat potrzeb i oczekiwań wobec szkolenia z tego obszaru. Część szkoleń zamkniętych realizujemy jako jednorazowe wydarzenia, inne stają się elementem szerszego procesu rozwojowego, na który składają się narzędzia wspierające – pre-worki, follow-up’y pigułki wiedzy w formie video, tekstowej bądź podcastu. Często w rezultacie rozmów początkowy program jest znacząco modyfikowany i dostosowany pod kątem kontekstu organizacyjnego, celów przełożonych i działu HR oraz poziomu kompetencji uczestników.

IDEA SZKOLENIA

Komunikacja w projekcie IT jest jednym z czynników, który warunkuje powodzenie projektów. Przeprowadzone przez PMI badania wskazują, że organizacje, które wypracowały efektywne sposoby na komunikowanie się w projekcie kończą więcej projektów w zakładanym czasie (71%) i budżecie (76%), w porównaniu do organizacji, które komunikują się w mało efektywny sposób (odpowiednio 37% i 48%). Zdolności komunikacyjne są niezbędne nie tylko tylko do dobrej współpracy z  członkami zespołu projektowego (np. asertywność testerów wobec programistów), ale również ze wszystkimi osobami, na które projekt w jakiś sposób będzie oddziaływał, zarówno przed przystąpieniem do jego realizacji, w jej trakcie, jak również po jego zamknięciu.

Celem  szkolenia jest wsparcie uczestników projektów w nabyciu wiedzy oraz rozwinięcie kluczowych umiejętności z obszaru komunikacji,  które pozwolą na zwiększenie ich skuteczności działań na płaszczyźnie zawodowej i osobistej.

Grupa docelowa
Analitycy, Deweloperzy, Testerzy, Scrum Masterzy, Product Ownerzy, Kierownicy Projektów , Product Menedżerowie.

Czas

  • 2 dni

PROGRAM SZKOLENIA

1.Wprowadzenie do szkolenia

  • Efektywna komunikacja
  • Asertywność

2.Poziom umiejętności – narzędzia komunikacyjne

  • Programatory lingwistyczne w komunikacji
    • Programatory pozytywne – baza słów, których należy używać
    • Programatory negatywne – jakich słów należy unikać
  • Techniki kontrolowania przebiegu rozmowy
    • Aktywne słuchanie i aktywne mówienie
    • Model WIR w komunikacji
    • Wykorzystywanie i przełamywanie wzorców komunikacyjnych

3.Skuteczna komunikacja

  • Techniki aktywnego słuchania
    • Parafraza
    • oKlaryfikacja
    • Podsumowania
  • Rodzaje pytań
    • Otwarte vs. zamknięte
    • Sugerujące vs. alternatywne
    • Pytania wg modelu lejka
  • Podstawowe kategorie wypowiedzi
    • Ocena
    • Interpretacja
    • Badanie

4.Style społeczne

  • Koncepcja stylów społecznych Grega Morgenthama
  • autodiagnoza własnego stylu społecznego
    • skale opisu (asertywność i spontaniczność)
  • Typologia stylów społecznych
    • Wódz, Błyskawica, Analityk, Przyjaciel
    • wskaźniki behawioralne – po czym rozpoznać styl społeczny
    • Feedback – co w sobie zmienić, aby być skuteczniejszym na poziomie komunikacyjnym
  • Matryca stylów społecznych zespołu
    • Wykorzystywanie potencjału członków zespołu

5.Co to jest asertywność?

  • 4 postawy na skalach asertywności
    • Postawa asertywna
    • Postawa uległa
    • Postawa agresywna
    • Postawa manipulacyjna
  • Umiejscowienie siebie na skali asertywności (test autodiagnostyczny)
  • Ja idealne i ja realne z punktu widzenia asertywności

6.Umiejętności asertywne

  • Asertywna prośba
    • Schemat asertywnej prośby
    • Odróżnianie prośby od polecenia czy prośby (czy dopuszczamy odpowiedź odmowną)
    • Sytuacje, w których warto asertywnie prosić
  • Asertywna odmowa
    • Technika zdartej płyty
    • Technika parafrazy sytuacyjnej
    • Technika odnoszenia do własnych odczuć
  • Asertywna pochwała
    • Asertywna reakcja na pochwałę
    • Kiedy należy asertywnie chwalić
  • Konstruktywna krytyka
    • Cele komunikatu zawierającego krytykę
    • Zasady konstruktywnej krytyki
    • Reagowanie na nieasertywną krytykę (niewłaściwa forma vs. niesprawiedliwa ocena)
  • Asertywny styl prowadzenia rozmów
    • 4 kroki asertywnej rozmowy
    • Cel rozmowy asertywnej (poznań poglądy a nie przekonać do własnych racji)

7.    Najważniejszy element asertywności – poczucie wartości

  • Związek monologu wewnętrznego z poczuciem wartości
  • Postawy życiowe wg Harrisa
  • Zdania tłumaczące nieasertywne działanie
  • Zdania proasertywne

8.Sposoby radzenia sobie z manipulacją i agresją

  • Komunikat Ja
  • Schemat ustanawiania konstruktywnych relacji
  • Asertywne wyrażanie gniewu
  • Asertywna reakcja na krytykę
  • Asertywne sankcje

9.Action plan – jak wprowadzić asertywność
w życie?

  • Mapa asertywności
    • Kiedy asertywność przynosi korzyści
    • w krótkiej perspektywie czasowej,
    • kiedy w dłuższej perspektywie
    • Kiedy zmiana postawy na asertywną jest  kosztowna emocjonalnie
  • BBS – wprowadzenie planu zachowań asertywnych
    • Skala tygodnia
    • Skala miesiąca
  • List do samego siebie z zobowiązaniem (adresowany i rzeczywiście wysyłany tradycyjną pocztą przez trenera)

10.Podsumowanie szkolenia

  • Wnioski na poziomie indywidualnym
  • Wnioski na poziomie grupowym
  • Formuła ssk
    • Start – co zacznę stosować po szkoleniu
    • Stop – co przestanę robić po szkoleniu
    • Kontynuacja – jakie zachowania dalej będę stosował
  • Wnioski poszkoleniowe
    • Na poziomie Organizacji
    • Na poziomie osobistym

MIELIŚMY PRZYJEMNOŚĆ PRACOWAĆ DLA:

1

Przeszkoliliśmy ponad 40000 dyrektorów, menedżerów, kierowników i naczelników.

2

W Akademiach menedżerskich, w których mierzyliśmy efektywność (47 projektów 286 dni szkol.) poziom kompetencji wzrósł średnio o 16%.

3

Pracujemy na poziomie kompetencji (wiem co i jak mam zrobić), motywacji (wierzę, że warto), postawy (zamierzam to zrobić) , wdrożenia (follow up)

4

Zgodnie z badaniami przeprowadzonymi przez amerykańskie centrum Center for American Progress, koszt zastąpienia pracowników wynosi około 16% ich rocznego wynagrodzenia. W przypadku menadżera zwiększa się do 100%.

KORZYŚCI DLA ORGANIZACJI:

  • zwiększenie efektywności realizacji zadań
  • wzrost satysfakcji pracowników (zmniejszenie frustracji związanych brakiem asertywności)
  • większa terminowość realizacji zadań w projektach
  • budowanie kultury zaufania w firmie i zespołach projektowych

KORZYŚCI DLA PRACOWNIKA:

  • zwiększenie poczucia własnej skuteczności
  • rozwój inteligencji emocjonalnej
  • jasne stawianie granic z szacunkiem dla granic innych
  • umiejętność formułowania informacji zwrotnej

KORZYŚCI WSPÓLNE:

  • wzmocnienie współpracy w zespołach
  • otwarta komunikacja
BACK ON TRACK - 4 kroki wychodzenia z porażki

TRENERZY SZKOLENIA

OPINIE O SZKOLENIACH

Marta Siębor


Front Desk Manager
tel.: 505 273 550
biuro@projektgamma.pl
Marta Siębor

Marta Siębor


Front Desk Manager
tel.: 505 273 550
biuro@projektgamma.pl
Marta Siębor

Marta Siębor


Front Desk Manager
tel.: 505 273 550
biuro@projektgamma.pl
Marta Siębor
Zaznacz liczebność grupy i zostaw dane kontaktowe, a odezwiemy się z wyceną szkolenia.