Nad zarządzaniem projektami pracowaliśmy z klientem w trakcie czterech dwudniowych sesji. W trakcie już pierwszej z nich okazało się, iż również w tej firmie (jak w wielu innych) nie przykłada się zbyt dużej wagi do pierwszej fazy zarządzania projektami, jaką jest faza definiowania projektu.
Definiowaie projektu jest to moment, który może zadecydować o sukcesie lub porażce projektów małych jak i tych rozbudowanych. W trakcie analizowania projektów w które zaangażowani byli uczestnicy, niepokojące dla trenera były określane przez nich cele poszczególnych. A mianowicie były to między innymi:
wdrożenie nowego programu do obsługi
stworzenie nowego produktu dla określonej grupy klientów
Trener postanowił więc zapoznać grupę z matrycą celu . Składa się ona z czterech pól, które , wzajemnie wpływając na siebie, pozwalają dobrze zdefiniować projekt. Te pola to:
cel
wynik końcowy
interesariusze oraz
kryteria sukcesu.
Cel projektu bowiem to nie SMARTny cel jaki znamy ale odpowiedź na pytanie: po co to robimy? Co chcemy osiągnąć? Dopiero wynik końcowy to rezultat namacalny, jak na przykład nowy program.
Dlaczego jest to istotne? - dopytywali się uczestnicy. To nie jest istotne, to jest kluczowe. Cel, a nie rezultat, powinien być podstawą każdej decyzji w projekcie, nadawać kierunek. Zwykle dzieje się inaczej. Zwykle orientujemy się na rezultat, co skutkuje tym, iż teoretycznie projekt zakończył się sukcesem (mamy nowy program), ale cel nie został osiągnięty (nie przyspiesza obsługi lub wcale jej nie ułatwia, bo ktoś po drodze zapomniał, co jest celem projektu).
Aby móc dobrze określić na nowo cel analizowanych wcześniej przez uczestników projektów, należało zidentyfikować wszystkich interesaruszy czyli osoby mające wpływ na projekt, ich potrzeby związane z projektem, ich obawy czy ograniczenia. Należy to czynić w fazie definiowania. Okazało się, iż do grup interesariuszy docierano dopiero na późniejszych etapach „dopiero, gdy etap ich dotyczył”. Takie podejście powoduje, iż włączeniu za późno w proces nie mieli wpływu na błędy popełnione wcześniej. Wiąże się to z dodatkowymi kosztami, wydłużeniem prac a nawet zamknięciem projektu, czyli nie spełnieniem kryteriów sukcesu projektu.
Firma szkoleniowa. Gamma. Istniejemy 10 lat na rynku. Współpracuje z nami ponad 100 trenerów. W ciągu jednego roku przeszkoliliśmy ponad tysiąc klientów instytucjonalnych. Oferujemy szkolenia otwarte i zamknięte. Szkolenia HR i szkolenia dla administracji publicznej. Zobacz nasze nowe szkolenia: ESSENCE LEARNING.
Wyzwalanie potencjału pracowników to jedno z największych wyzwań menedżerskich, przywódczych. Szkolenie coaching menedżerski i zarządzanie rozwojem dostarcza paletę narzędzi rozpoznających poziom kompetencji pracowników i wspierający go.
Używamy technologii takich jak pliki cookie do przechowywania i/lub uzyskiwania dostępu do informacji o urządzeniu. Robimy to, aby poprawić jakość przeglądania i wyświetlać (nie)spersonalizowane reklamy. Wyrażenie zgody na te technologie umożliwi nam przetwarzanie danych, takich jak zachowanie podczas przeglądania lub unikalne identyfikatory na tej stronie. Brak wyrażenia zgody lub jej wycofanie może niekorzystnie wpłynąć na niektóre cechy i funkcje.
Funkcjonalny
Zawsze aktywne
Techniczne przechowywanie lub dostęp są ściśle niezbędne do uzasadnionego celu, jakim jest umożliwienie korzystania z określonej usługi wyraźnie żądanej przez abonenta lub użytkownika, lub wyłącznie w celu przeprowadzenia transmisji komunikatu za pośrednictwem sieci komunikacji elektronicznej.
Preferencje
Techniczne przechowywanie lub dostęp jest niezbędny do uzasadnionego celu przechowywania preferencji, o które abonent lub użytkownik nie prosił.
Statystyka
Techniczne przechowywanie lub dostęp wykorzystywane wyłącznie do celów statystycznych.Przechowywanie techniczne lub dostęp, który jest używany wyłącznie do anonimowych celów statystycznych. Bez wezwania do sądu, dobrowolnego podporządkowania się dostawcy usług internetowych lub dodatkowych zapisów od strony trzeciej, informacje przechowywane lub pobierane wyłącznie w tym celu zwykle nie mogą być wykorzystywane do identyfikacji użytkownika.
Marketing
Techniczne przechowywanie lub dostęp są wymagane do tworzenia profili użytkowników w celu wysyłania reklam lub śledzenia użytkownika na stronie internetowej lub na kilku stronach internetowych w podobnych celach marketingowych.