Wdrożenie firmowego Modelu Kompetencji jest dla organizacji przedsięwzięciem strategicznym. Przede wszystkim należy pamiętać, że rozwiązania tego typu, jeśli naprawdę mają być systemowe, to powinny dotyczyć wszystkich bądź niemal wszystkich pracowników. Po drugie, jakość systemów zarządzania kompetencjami leży w konsekwencjach, jakie przynosi on pracownikom. Ważne jest, aby wszyscy mieli świadomość, co dla nich wynika z wprowadzenia rozwiązań opartych o kompetencje. Po trzecie wreszcie kluczowe znaczenie ma wsparcie ze strony zarządu i kadry zarządzającej – bez niego tego typu przedsięwzięcia rzadko kończą się powodzeniem.
PODEJMOWANE DZIAŁANIA | EFEKT |
---|---|
Przygotowanie firmowego katalogu kompetencji (przy wykorzystaniu Mapy Kompetencji) – od dwóch do 4 spotkań oraz konsultacje zdalne | EFEKT Firmowy katalog kompetencji wraz z dodatkowymi opracowaniami |
Określenie zakresu i założeń niezbędnych do wdrożenia i wykorzystania Modelu Kompetencji w organizacji – wywiady i spotkania konsultacyjne | Raport z precyzyjnymi rekomendacjami wdrożeniowymi (obszary, plan działań, narzędzia, efekty) |
Przygotowanie narzędzi wspierających procesy ZKL (wskazówki rozwojowe, karty kompetencji | Przygotowanie i wprowadzenie narzędzi zarządzania kompetencjami |
Realizacja szkoleń oraz spotkań informacyjnych dla zespołu HR, kadry menedżerskiej i pracowników | Przygotowanie zespołu HR i pracowników do wykorzystania koncepcji zarządzania kompetencjami i wypracowanych narzędzi we własnej pracy |
Firma z branży surowcowej zdecydowała się na wypracowanie jednolitego modelu kompetencji aby wesprzeć budowę wysokoefektywnej kultury pracy oraz przygotować bazę dla planowanych programów rozwojowych. W wyniku szeregu konsultacji i warsztatów wewnętrznych przygotowano katalog 28 kompetencji opisanych na skalach obserwacyjnych.
Dla każdej z kompetencji opracowano również wskazówki rozwojowe. Na spotkaniu z kadrą zarządzającą wybrano trzy kompetencje ogólnofirmowe – takie, które zdaniem uczestników najsilniej wpływają na kulturę organizacji.
Postanowiono także że dla każdego ze stanowisk sami pracownicy przypiszą od 3 do 5 dodatkowych kompetencji. W ten sposób przygotowano podwaliny dla programów szkoleniowo – rozwojowych i ścieżek kariery, których bardzo brakowało samym pracownikom. Cały proces zajął 3 miesiące.
Strona należy do grupy Gamma realizującej szkolenia eksperckie, sprzedażowe, managerskie, farmaceutyczne oraz team building dla firm. Firma szkoleniowa 2021 roku.
© Konsorcjum Szkoleniowo-Doradcze Gamma spółka z ograniczoną odpowiedzialnością spółka komandytowa
Wszelkie prawa zastrzeżone. Szkolenia dla firm i administracji.